VEST-AGDER: Dobbeltsporet Sandnes-Stavanger var et prestisjeprosjekt. Bygd mellom 2006 og 2009, og med en kostnad på 2,2 milliarder kroner skulle den lette situasjonen for særlig jobbpendlere langs Jærbanen.

Og trafikken har økt, bekrefter strekningsleder Dag Brekkan på Sørlandsbanen — dét er grunnen til at NSB i en foreslått ruteendring forlenger reisetiden Kristiansand-Stavanger med mellom 15 og 24 minutter.

Foto: Reidar Kollstad/Arkiv

– Vi må se helheten. Vi har 66.000 reisende i uka på Jærbanen. Vi ønsker en mer robust rutemodell for at pendlerne der borte skal komme på jobb i tide, sier Brekkan til fvn.no — og vedgår at forslaget får et visst utslag i reisetiden til regiontogene.Han presiserer at spørsmålet om ruteendringene ikke avgjøres før midten av april.

Til nå har Naturvernforbundet, Vest-Agder fylkeskommune og fylkets pendlerforening reagert kraftig på forslaget.

– En skandale, mener leder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet Kristiansand.

Pendler-protest

«NSB opptrer med suveren arroganse og kortslutter alt samarbeid om ruteendringer», skriver leder Terje Høyland på nettsidene til Vest-Agder pendlerforening.

– Ja, det vil jeg si. Senhøstes i fjor satt fylkeskommunen i dialogmøte med NSB. Der var tonen at det ikke ville skje noe med rutene. Så ser vi dette, utdyper Høyland overfor fvn.no.

Selv bor han i Audnedal og pendler til Kristiansand. De meldte ruteendringene betyr at han må et kvarter tidligere opp om morgenen.

— Isolert sett er det ikke noe katastrofe for meg. Men vi reagerer på at endringene kommer fra løse lufta. Fylkeskommunen har til en viss grad koordinert tog med busser til stasjonene. Nå må dét gjøres om på, sier han på vegne av foreningens i underkant av 100 medlemmer.

Inn på teppet

I Vest-Agder fylkeskommune føler samferdselssjef Vidar Ose og Terje Damman, leder for hovedutvalg samferdsel, areal og miljø, seg forbigått av NSB.

«Vest-Agder fylkeskommune reagerer svært negativt på at NSB ser bort fra rutiner for dialog med regionale myndigheter ved så vesentlige ruteendringer», er ordlyden i et brevet adressert NSBs hovedkontor.

Ruteendringene fører til at pendlere til Kristiansand får arbeidsdagen forlenget, siden toget starter tidligere fra Sira stasjon, bemerker de.

Heller ikke samferdselssjefen i Rogaland skal ha visst om ruteendringene, i følge Ose og Damman. Nå kaller Vest-Agder fylkeskommune NSB inn til et oppklaringsmøte.

Brekkan i NSB mener situasjonen er «storm i et vannglass». Han presiserer at prosessen ennå ikke er ferdig, og har tro på at møtet 8. april vil mildne gemyttene.