— Det går ikke an å sette dette opp mot hverandre. Vi må ha begge deler, sier fylkesordfører Terje Damman, og får på rekke og rad støtte av ordførerne i Songdalen, Kristiansand og Vennesla. Agderbyens far, dekan Jon P. Knudsen, gir imidlertid forskerne rett når de sier at det viktigste for landsdelene er å fjerne lokale trafikkorker.

- Penger nok

VELGER LOKALT: Seniorforsker Knut Hidle mener lokal infrastruktur er viktig når Kristiansands-distriktet skal posisjonere seg de neste 17 årene. Foto: Kjartan Bjelland

Forskerne bak rapporten Scenarier 2029 sier i sin konklusjon at dersom valget står mellom å løse flere kritiske flaskehalser innenfor regionen eller å bruke mer på forbindelsene til andre regioner: da velger de å løse kritiske flaskehalser innenfor regionen.Denne diskusjonen vil overhodet ikke de fire ordførerne vi har snakket med ta.

— Det er penger nok. Vi trenger ikke å prioritere, sier Johnny Greibesland fra Songdalen.

— Ole Brumm sier "ja takk, begge deler". Det er i grunnen kloke ord, og her er det spesielt velbegrunnet, istemmer kristiansandsordfører Arvid Grundekjøn .

— Jeg er redd forskerne ikke har sett så langt når de kommer med slike konklusjoner, sier Torhild Bransdal i Vennesla.

Håper på skryteliste

Scenarier 2029 er en fremtidsstudie laget av Agderforskning, forskningsstiftelsen IRIS i Stavanger og Berrefjord og Thomassen i Bergen på oppdrag fra SpareBank 1 SR— Bank. Den ble presentert i Kristiansand fredag morgen. Rapporten handler om hvilke valg regionen bør ta de neste årene for å være innovativ og attraktiv. God skole og utdanning, i samspill med næringslivet er kanskje det viktigste punktet. Dette omtalte Fædrelandsvennen fredag gjennom intervju med seniorforskerne Knut Hidle og Roger Normann fra Agderforskning.Et annet viktig område er infrastruktur og samferdsel. Her mener forskerne at landsdelens ledere må prioritere lokalt. Når 2029 kommer, håper de politikerne kan legge fram en skryteliste med ny vei fra Gartnermyra til Breimyrkrysset og videre til Søgne. Det skal i flere år ha stått ferdig firefeltsvei fra Kristiansand til Mandal. Ny E18/E39 utenom Kristiansand er i startgropa. I tillegg går det høyfrekvente bussruter mellom Arendal og Mandal, samt en bussmetro i Kristiansand.

Forskerne mener Kristiansands store fortrinn er nok arealer å bygge ut til boliger.

— Den største fordelen for kristiansandsregionen, sammenlignet med Bergen og Stavanger, er at det store potensialet for utbygging i suburbane strøk. Som på Hamrevann, sier Knut Hidle. Utbygging krever gode lokalveier.

Vil ikke velge

Politikerne på Sørlandet har imidlertid blitt enige om å satse på firefelts vei fra Kristiansand til Stavanger, ny motorvei mellom Arendal og Tvedestrand, riksvei 9 gjennom Setesdal og ringvei rundt Kristiansand. De fire politikerne vi har snakket med vil ha alt, intet mindre.— Vi skal gjøre regionen til et felles bo- og arbeidsmiljø. Det er blitt bra mellom Grimstad og Kristiansand, og vi må ha det like bra andre veien også, sier Arvid Grundekjøn.

— Samtidig er det viktig å knytte oss til vekstregionene i Oslo og Stavanger. Vi har ressurser til begge deler. Jeg vil ikke velge, legger han til.

Internt potensial

En som mener det kan være riktig å velge, er dekan Jon P. Knudsen ved Universitetet i Agder.

— Forskerne har helt rett. Det var denne tanken som lå bak da det ble besluttet å bygge ny motorvei mellom Grimstad og Kristiansand. Gode veiforbindelser skaper dynamikk. Det er større potensial i å binde distriktet sammen enn å knytte oss til andre regioner, sier Knudsen.

Han nevner vei mellom Kristiansand og Søgne som kritisk, og legger til at det også er viktig å utbedre veier forbi Kristiansand, til Kjevik og til Mosby.