Blant annet inneholdt saken et intervju med Fædrelandsvennens markedsdirektør. Klager mente at avisen ved blant annet å skrive arrangørens telefonnummer, hadde brutt tekstreklameparagrafen i Vær Varsom Plakaten. PFU konkluderer med at Fædrelandsvennen ikke har opptrådt i strid med god presseskikk.

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: Klagen gjelder en artikkel i Fædrelandsvennen om at et foredrag av tidligere visepresident Al Gore i Kristiansand risikerte å gå for halvfullt hus. Avisen var, sammen med annet lokalt næringsliv, sponsor for arrangementet. I artikkelen ble næringslivet oppfordret til å gå inn som sponsor ved å kjøpe billetter for utdeling til ungdom. Også telefonnummeret til arragøren var oppgitt i artikkelen.

Klageren, Agder Journalistlag, klager på prinsipielt grunnlag. Klageren mener avisen har opptrådt i strid med Tekstreklameplakaten ved å oppfordre lokalt næringsliv til å støtte et arrangement avisen selv er sponsor for, og ved å oppgi telefonnummeret man kan ringe for å yte slik støtte. Klageren mener avisen på denne måten har blandet sammen rollen som kritisk medium på den ene siden, og sponsor og dermed medarrangør på den andre.

Fædrelandsvennen avviser klagen, og anfører at det dreide seg om et stort arrangement om et viktig spørsmål; den globale klimakrisen. Avisen kan ikke med sin beste vilje se at det å formidle en oppfordring om å sponse billetter til ungdom til et slikt arrangement, bryter med tekst og intensjoner i Tekstreklameplakaten. Avisen mener dette også gjelder selv om telefonnummeret til arrangøren ble oppgitt.

Pressens Faglige Utvalg viser på generelt grunnlag til Vær Varsom-plakatens punkt 2.8, der det heter: «Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon.» I tillegg vises det til Tekstreklameplakatens punkt 11, som pålegger pressen å opprettholde et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid, og å være varsom med å opptre som sponsor for arrangementer eller tiltak som også dekkes redaksjonelt.

I det påklagede tilfellet konstaterer utvalget at det dreide seg om et stort lokalt arrangement, og utvalget mener at opplysningen om at det var solgt lite billetter og at Al Gore kunne komme til snakke til halvfull sal, hadde nyhetsverdi.

I likhet med klager og avis mener også utvalget det er viktig å opprettholde et klart skille mellom et mediums egne sponsoraktiviteter og det redaksjonelle innholdet. Utvalget vil bruke anledningen til å advare mot slik sammenblanding, men kan ikke se at det i det foreliggende tilfellet er trådt over en slik grense. Utvalget mener ellers at Fædrelandsvennen med fordel kunne ha unnlatt å oppgi arrangørens telefonnummer, men kan ikke se at avisen ved å gjøre dette har opptrådt i strid med normene som er nedfelt i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, eller i strid med et mediums rett til å engasjere seg i samfunnsspørsmål.

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Fædrelandsvennen ikke har brutt god presseskikk.