KRISTIANSAND: I vår starter totalrenovering for 48 millioner kroner, som blant annet skal gjøre det lettere å se lyset i tunnelen.— Vanlige trafikanter vil nok først og fremst merke at det blir mye bedre belysning, opplyser byggeleder Martin Folkestad fra Statens vegvesen.Oppdraget beløper seg til nærmere 50 millioner kroner og er for tiden ute på anbud. Byggestart blir i mars/april med sluttstrek til jul. Nattestengt tunnel

Arbeidet er omfattende, og blir ikke mindre problematisk av at 3500 biler passerer hver dag. I byggeperioden blir ett felt stengt på dagtid, mens tunnelen blir nattestengt - bare med unntak for utrykningskjøretøy.Veivesenet vurderte en stund ferje som avlasting, men har forkastet ideen. Den gang ferja krysset Vestergabet telte man kun 900 kjøretøyer daglig.- Vi forhørte oss om ferje i Vegdirektoratet, men med så stor trafikkmengde er det ikke plass til bilene på land. Køen ville stått fra Møvik til Vågsbygdveien, opplyser byggelederen.I praksis blir tunnelen stengt mellom klokken 22.30 og 05.30, med to korte unntak fram til 00.30. I rushet må bilistene påregne 10-15 minutters venting om de skal ta seg fram mot strømmen. Nytt PE-skum

Jobben er for tiden på anbudsrunde, og omfatter skifting av lysarmaturer, 14 vifter, kabelbro i taket, SOS-stasjoner, elektrotekniske systemer, asfaltering med mer. I tillegg skal det sprenges ut 5000 kubikkmeter fjell for å gi plass til fire havarilommer og en snulomme.Også brannsikkerheten er i fremste rekke når den snart 17 år gamle tunnelen skal bytte innmat. For ett år siden ble store deler av det brannfarlige PE-skummet, brukt som lekkasje- og frostsikring, fjernet fra vegger og tak.Nå skal 4000 kvadratmeter rundt lekkasjepunktene på ny tildekkes med PE-skum, deretter med sprøytebetong for å fjerne brannfaren. Bedre drenering skal også ta vekk saltvann, som har vært en kilde til rust på bilene og betydelig irritasjon hos øybeboerne. - Ikke midtsommers!

Axel Fjell, Høyre-politiker og tidligere velformann, liker dårlig at arbeidet legges til sommersesongen.- Midtsommers blir jo befolkningen på øya økt til 5-6000 mennesker. Jeg ser meget mørkt på å kjøre i gang dette prosjektet før ferien, sier Fjell.Han minner om at Flekkerøy ikke bare er en klatt med boliger, men har en rekke bedrifter som er avhengig av varetransport og -eksport.- Jeg er skuffet over at de ikke kom i gang etter ferien i fjor, men glad for at de kommer i gang. Når det gjelder køen er det helt akseptabelt. Vi er jo vant til å vente på ferje, sier Fjell.Han mener mange Flekkerøy-folk har oppfattet tunnelen som litt skummel, mørk, ubehagelig - og brannfarlig.Ifølge veivesenet er det uaktuelt å legge arbeidet utenom sommersesongen. Men de antar at entreprenøren bevilger seg noen ukers fellesferie.vegard.damsgaard@fvn.no