KRISTIANSAND: — Jeg har ikke kjent til noen slik avtale. Men det er mye som skjer som vi ikke vet i klartekst, sier lederen i havnestyret, Else Tellefsen til Fædrelandsvennen.

Hun reagerer på Color Line i mer enn ti år har betalt to millioner kroner årlig til Kristiansand havn - uten at havnestyret har visst om dette. - Jeg liker ikke det jeg hører om dagen. Jeg er for øvrig blitt underrettet om at havnestyret får saken til orientering i første møte. Jeg ønsker å få klarhet i om det her er snakk om konkurransevridning til fordel for Color Line, sier hun.

Også bystyrerepresentant Vidar Kleppe reagerer skarpt. Han ber nå havnedirektøren om en redegjørelse. Kleppe har gjennomgått havnevesenets regnskaper og sier han ikke se at gaven på to millioner kroner årlig er bokført. - Jeg vil vite hva pengene er gått til og hvorfor de er betalt inn. Jeg finner ikke pengene i regnskapet, med mindre millionene er bakt inn i regnskapet for havneavgift og passasjeravgift. Få har visst om disse pengene, men de må da være bokført, sier Kleppe. - Color Line har betalt to millioner kroner årlig siden avtalen ble inngått i 1994. Havnedirektøren reforhandlet avtalen i 2004. Ifølge havnedirektøren innebærer ikke avtalen noen særfordeler for rederiet. Men hva har pengene gått til? Det er klart at et selskap som Color Line ikke betaler ut to millioner kroner årlig bare for å være snille, sier Kleppe.

Også Konkurransetilsynet vil vurdere om det skal se på avtalen havnevesenet har inngått.

Havnedirektør Stein E. Haartveit i Kristiansand innrømmer at avtalen ikke er forelagt havnestyret. - Det er ikke vanlig å forelegge en driftsavtale, som det her er snakk om, for havnestyret. Slike oppgaver ligger til administrasjonen.

— Vidar Kleppe sier han ikke kan finne at pengene er bokført i regnskapet?

— Det vil i tilfelle overraske meg. Jeg kan ikke skjønne annet enn at om pengene ikke var bokført, så ville jeg fått beskjed. Jeg følger ikke opp regnskapet selv. Vi har andre folk til det, sier Haartveit. Han sier videre at det ikke er snakk om en avtale som sikrer Color Line førsteretten til ferjekaia i Kristiansand. Haartveit innser for øvrig at avtalen med Color Line kan så tvil om det er like rettigheter og konkurransevilkår.