Informasjonssjef Siv Meisingseth sier til NTB at det i tillegg er kommet vel 400 krav på kompensasjon for personlige utgifter i forbindelse med streiken.

Hun tror at det de nærmeste dagene vil komme ytterligere krav, ettersom flere kunder trolig har ventet med å oversende krav til etter påske.

1.070 i streik

Streiken i SAS Braathens ble uløst etter at mekling for 1.070 av de vel 1.800 kabinansatte i selskapet ikke førte fram. Det dreide seg om kabinansatte fra det tidligere Scandinavian Airlines Norge. Meklingen fortsatte for de øvrige kabinansatte fra det tidligere Braathens. Her ble det ut på torsdag opptatt meklingsenighet, og disse kabinansatte ble fordelt på de flyrutene som SAS Braathens kunne opprettholde de to dagene.

Frustrasjonen var meget stor blant de titusener av SAS Braathens-kunder som hadde et reisebehov 6. og 7. april, blant annet for å starte påskeferien. Selskapet maktet bare å gjennomføre nærmere en tredel av sitt ruteprogram de to dagene.

Ikke regnet på kroner

Informasjonssjef Meisingseth sier til NTB at flyselskapet ennå ikke har regnet på hva kravene vil koste selskapet.

Takket være regelverk fra EU, som norske flyselskaper er forpliktet til å følge via EØS-avtalen, kan passasjerer kreve å få refundert billetter og dessuten få refundert utgifter for mat og overnatting. Dette gjelder når flyene ikke går som de skal, og når de som mener å ha krav ikke allerede har mottatt noen ytelse fra flyselskapet.

Hva den to dager lange konflikten med deler av kabinbesetningen har kostet SAS Braathens, er ikke klargjort i detalj. Men ved streikens slutt uttalte ledelsen i selskapet at den totalt har kostet mellom 60 og 70 millioner kroner.