KRISTIANSAND: Flyet stod med flatt batteri da passasjerene begynte å gå om bord like før planlagt avgang klokken 07.40. Passasjerene måtte tilbakekalles, og SAS Braathens fikk tak i mekaniker og nytt batteri fra Stavanger.

— Flyet stod uten strøm i dag morges. Batteriet var blitt tappet i løpet av natten, sier Geir Rune Kristiansen ved SAS Ground Service på Kristiansand lufthavn Kjevik til fvn.no.

— Hvordan kunne det skje?

— Det tør jeg ikke svare på. Jeg vet ikke om pilotene har glemt å skru av strømmen i går kveld. Men det virker sannsynlig at noen har glemt å skru den av. Batteriet tapper ikke seg selv.

Drøye to timers forsinkelse

Flyet ble forsinket i to og en halv time som følge av fadesen. Mekanikeren måtte fraktes med fly fra Stavanger.

— Vi hadde begynt boarding da vi fikk beskjed om at batteriet var flatt. Flyet var overbooket, men jeg fikk plass til 4-5 personer på avgangen klokken 08.50, sier Kristiansen, som ikke tror forsinkelsen vil få følger for senere fly.

For SAS Braathens er imidlertid forsinkelsen ytterst pinlig. Det er nemlig ikke første gang fly er blitt forsinket fra Kjevik på grunn av flatt batteri. Flere ganger tidligere har passasjerer måtte vente i timesvis fordi personell om bord på flyene har glemt å slå av strømmen over natten.

— Vi hadde samme problemet på avgangen til København et par ganger før jul og et par ganger etter, bekrefter SAS Ground Service på Kjevik.

Selskapet beklager

Informasjonssjef i SAS Braathens, Siv Meisingseth, sier til fvn.no at flyselskapet vil gå gjennom mandagens hendelse for å finne ut hva som skjedde.

— Vi vet ikke årsaken til at batteriet var flatt. Men dette er noe som ikke skal skje. Et batteri skal være fullt ladet før avgang. Dette er beklagelig overfor de passasjerer som ble rammet, sier hun.