Oslo: Forbrukernes tillit skal gjenvinnes, koste hva det koste vil..— Hvor lang tid det vil ta før tilliten er tilbake, er vanskelig å si, men vi kan ikke ha flere feil. Vi har eksamen hver dag framover, sier fabrikksjef Lisbeth Svendsen ved Gilde-anlegget i Sarpsborg til NTB.Svendsen leder anlegget som i april sendte ut igjen E.coli-mistenkt spekemat på markedet, spekemat som egentlig skulle destrueres, det siste leddet i en rekke av Gilde-blemmer i E.coli-saken. De siste dagene har vært de verste i hennes seksårige karriere som fabrikksjef.Samtidig opplever hun at hele Gilde-systemet nå samler seg for å rette opp igjen inntrykket av kvalitets- og rutinesvikt.- Her står vi alle sammen. Hele Gilde er rammet av E.coli-saken, selv om den siste feilen skjedde hos oss, sier Svendsen. Fempunktsplan

Konsernsjef Axel Krogvig la fram en fempunktsplan på oppvaskmøtet i Gilde-hovedkvarteret i går, hvor det overordnede målet er å gjenvinne forbrukernes tillit.- Mitt budskap i denne situasjonen er null feil på hygiene og kvalitet i produksjonen, sier Krogvig.Første punkt på planen var selve oppvaskmøtet. Det neste er et møte med hovedtillitsvalgte og ansatte i konsernutvalget kommende onsdag. Så skal Gilde-ledelsen besøke hvert eneste Gilde-anlegg over hele landet for å følge opp nulltoleransen for feil, i tillegg til at det internasjonale revisjonsfirmaet EFSIS skal gå igjennom saken.- Vi ba først Veritas ta denne granskingen, men de var allerede inne for Mattilsynet. EFSIS er et av verdens ledende selskap innen revidering av næringsmiddelproduksjon. Granskingen skal være ferdig i juni, sier Krogvig.Det femte punktet på planen er selve nulltoleransen.- Oppdager vi feil, vil det bli øyeblikkelig stans i produksjonen, sier Gilde-sjefen. Kan få konsekvenser

Krogvig er godt fornøyd med gårsdagens møte, og føler budskapet nå er godt forankret i hele organisasjonen.- Budskapet satt og alle tok inn over seg det ansvaret de har for god ledelse, sier Krogvig til NTB.Det har så langt ikke vært snakk om å kvitte seg med noen sjefer eller ansatte som følge av rot og rutinesvikt, men det kan endre seg hvis flere feil avdekkes.- Vi har ikke hatt fokus på å bytte ut noen og trenger alle de gode kreftene vi har. Men hvis det skulle bli gjentakende avvik, vil det får konsekvenser, sier Krogvig.Svendsen har på sin side ikke vurdert sin egen stilling, og mener samtidig at ingen av de 500 ansatte ved hennes anlegg kan lastes personlig for feilen som ble gjort da spekematen havnet tilbake i butikkhyllene.- Feilen skyltes ikke slurv, men at det var rom for feiltolkning av en liste, som så ble feiltolket. Vi skal sørge for at det aldri skjer igjen, sier Svendsen til NTB. ©NTB