KRISTIANSAND: – Jeg kan bekrefte at jeg var kaptein på flyet som havarerte, sier Odd Herlofsen, kaptein i SAS Danmark.

I går ettermiddag var han hjemme i Kristiansand etter den dramatiske nødlandingen lørdag kveld. Han kan ikke si noe om ulykken før havarikommisjonen har gjort jobben sin. Men han var glad for å være hjemme i Kristiansand i går kveld.

– Jeg har det bra, og er selvfølgelig lettet over at det gikk bra med alle om bord i flyet, sier han.

Hjulet ikke ute

Flyet tok av fra Bergen klokka 12.30, og skulle etter planen lande på Kastrup klokka 14.25, men fikk problemer underveis. Det ble slått full alarm like før klokka halv fem, og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.

Etter å ha sirklet over flyplassen i nesten to timer, nødlandet flymaskinen. En av passasjerene om bord i flyet tok bilde med mobilkamera gjennom vinduet, og bildet viser at det høyre hjulet sitter fast i luken og ikke blir felt helt ut. Det flyet landet, la det seg umiddelbart over på siden og skled deretter ut av rullebanen.

Dash 8-maskinen hadde 40 passasjerer, deriblant to barn, og en besetning på fire om bord. Men ingen kom fysisk til skade i ulykken, og alle kunne evakueres uten problemer, opplyser politiet i København.

Rolig stemning

Kapteinen og resten av besetningen får skryt for sin opptreden under nødlandingen.

– Stemningen om bord i flyet var meget rolig under nødlandingen, både blant passasjerene og besetningen. Passasjerene følte seg meget bra behandlet, takket være en meget profesjonell besetning, sier Mikkel Løndahl, kommunikasjonskonsulent i SAS Danmark.

Herlofsen begynte på pilotutdanningen i 1978, og har jobbet på Dash 8 Q-400 siden 2000. Han er også instruktør på flyet, og har til sammen 11.000 timer bak seg i lufta.

– Jeg kommer aldri igjen til å fly den flytypen for SAS, siden alle Dash 8-flyene nå er tatt ut av drift. Det var allerede planlagt at jeg skulle få instruksjon for å fly Airbus 340 fra februar, så det blir vel slik, sier kapteinen.

Fikk hjelp

Løndahl i SAS Danmark forteller at både passasjerer og besetningen på havari-flyet har fått hjelp av et spesialtrenet ulykkesteam.

– Alle passasjerene får tilbud om hjelp, også om de får problemer i etterkant av nødlandingen. Besetningen går gjennom flere runder med debriefing, der de må snakke om hele opplevelsen, forteller Løndahl.

Han vil ikke si noe om alvorlighetsgraden på ulykken.

– Dette var en nødlanding, og det er klart at det innebærer en risiko for passasjerer og besetning. Vi er bare veldig glade for at ingen kom til skade, sier Løndahl.

Han vil ikke si noe om Herlofsens rolle i nødlandingen.

– Våre besetningsmedlemmer har vært ute for en ubehagelig nødlanding, og vi ønsker å beskytte dem mot mediene, sier Løndahl.