DebattOla StrandAdministrerende direktør SAS NorgeFlytilbud: Fædrelandsvennen har viet en del plass til det de kaller en monopolsituasjon for SAS. Dessverre er avisen langt unna virkeligheten når de beskriver flytilbudet SAS leverer på Kjevik. Vi er svært opptatt av å gi Sørlandet et godt flytilbud med lave priser og god punktlighet, uansett om konkurrentene flyr parallelt med oss eller ikke. Vi registrerer at Norwegian har åpnet over 100 ruter de siste årene, men ikke prioritert Kjevik. Det betyr likevel ikke at vi har andre priser til Kristiansand enn til andre byer i Norge.Fædrelandsvennen påstår at det er dyrere å fly til Kristiansand enn til andre byer i Norge. Dette er feil. Prisene avisen opererer med er hinsides de faktiske snittprisene passasjerene betaler. Om det er konkurranse eller ikke påvirker ikke gjennomsnittsprisen passasjeren betaler hos oss i SAS. Fra Oslo til Kristiansand flyr kun SAS i dag, mens fra Oslo til Bergen er det full konkurranse mellom SAS og Norwegian. Likevel er gjennomsnittsprisen hver passasjer har betalt hos SAS like på de to rutene. For å være nøyaktig, skiller det 11 kroner når man regner gjennomsnittsprisen på over én million passasjerer. SAS Norge har ingen annen prismekanisme eller styringsfilosofi mellom Oslo og Kristiansand enn mellom Oslo og Bergen.Som ved alle andre ruter gjelder det samme tipset i Kristiansand. De som bestiller tidligst får de billigste billettene. De som bestiller i siste liten må betale litt mer. I dag starter prisene mellom Oslo og Kristiansand på 430 kroner én vei. Da er frokost, kaffe og te inkludert. Det er også gratis å velge sete og sjekke inn bagasje.De fleste innenlandspassasjerer velger å fly med SAS Norge, som uten tvil er landets mest punktlige flyselskap. Fædrelandsvennen kunne valgt å gjøre et snev av research, og funnet ut hvordan regulariteten og punktligheten til SAS er fra Kjevik. I stedet skriver avisen på lederplass at trafikken til SAS er preget av hyppige forsinkelser, uten å komme med tall som beviser dette.Så langt i år er regulariteten mellom Kristiansand og Oslo på 99,2 prosent, mens punktligheten er på 82 prosent. Selv om vi ønsker å forbedre dette ytterligere, er tallene gode. Siden Fædrelandsvennen roper på konkurrenten Norwegian, er det fristende å nevne at vår gode konkurrent har hatt en punktlighet på under 50 prosent fra Gardermoen i høst. Det betyr altså at hvert andre fly er forsinket med mer enn 15 minutter.Man trenger ikke være syk for å bli bedre, og vi i SAS lover at vi skal gjøre alt vi kan for å gi Sørlandet et så godt flytilbud som mulig.