KRISTIANSAND: Nå jobbes det med planer om ny molo, 150-200 nye båtplasser og topp moderne fasiliteter.— Det kommer bare flere og flere båter, de blir større og større, mens eierne forventer en helt annen standard enn vi kan presentere, konstaterer driftsansvarlig Klaus Søren Kristensen i Kristiansand Gjestehavn.Han har knapt strøm eller vann å tilby gjestene. Deler av havna ligger svært værutsatt til, spesielt den ytterste flytebrygga på tvers.- Bryggene knirker som et lokomotiv, de vrir og vrenger på seg. Fortøyningene røskes av og ungene ligger og griner om natten. Denne brygga er beryktet over hele Sør-Norge, forteller Kristensen.- Det er mange som snur på grunn av de dårlige liggeforholdene, legger han til. Ivrig parksjef

Men omgivelsene rundt havna - de finner man knapt maken til i kongeriket. Derfor mener mange nå at Kristiansand må ta seg råd til å bli et trekkplaster for båtturistene igjen.Parkvesenet har laget en skisse for ny gjestehavn med steinsatt molo, samt opprusting av Tresseområdet med kanal mot Festningen.- Gjestehavnen er byens ansikt mot sjøen, det er her vi møter en god del turister. Vi trenger en bra havn, og den bør utvides med en mer permanent løsning, mener parksjef Svein Ole Breland i Kristiansand kommune.I tillegg til 300-400 båtplasser, mot dagens 170, inneholder skissen en restaurant og en utsiktsplattform ytterst på moloen, samt liggeplass for fullriggeren «Sørlandet».- Det er litt viktig at vi følger med, sier parksjefen, og tenker tilbake på 1988.Dette året var gjestehavnanlegget splitter nytt, og ble omtalt som landets beste da Kristiansand ble kåret til Årets båtkommune. Seiler forbi

I 18 år har Kristiansand hvilt på laurbærene. Resultatet er at mange seiler sin egen sjø, forbi den værutsatte havnen, uten å legge igjen en krone i byen.Ekteparet Driscoll fra Belfast i Nord-Irland har lagt igjen både tid og penger i Kristiansand de siste par dagene.- Problemet i hele Skandinavia er at havnene er bygd for båter på 30 fot, mens snittstørrelsen i dag er 40 fot. Folk som forstår seg på båtliv må stå bak en slik utbygging, råder John Driscoll (72) - som absolutt anbefaler molo.Med fem måneder på sjøen hvert år siden 1990, i havseileren «Moonlight of Down», har ekteparet tonnevis av rutine i ballasten. De mener det er god økonomi i en presentabel gjestehavn.- Mens cruiseturistene kjøper en t-skjorte og legger resten av pengene igjen om bord, kjøper båtturistene det meste de trenger i byens butikker. Vi har akkurat vært og handlet frukt og grønnsaker, fisk, brød og engelske aviser, forteller Pat Driscoll (64).Det er Kristiansand Eiendom som har overtatt gjestehavna. Derfra får Fædrelandsvennen opplyst at det i høst vil bli satt av penger til planlegging.- En gjestehavn må hele tiden videreutvikles. Vi har ikke begynt å drøfte skissen ennå, det skal vi gjøre i høst, opplyser fungerende eiendomssjef Øyvind Karlsen.vegard.damsgaard@fvn.no