LILLESAND: — Skolen vår er forskjellig fra de andre skolene. De er mye større. Hver dag slutter vi klokka tre, og vi har ikke lekser, forteller Mathilde Opheim (8) og Bjørnar Hibakk-Aabel (9) som er elever ved Montessoriskolen på Justøya i Lillesand.

BLANDES . En ny amerikansk undersøkelse publisert i tidsskriftet Science, antyder at Montessoriskolen gir mer sosiale og skolesterke barn enn den vanlige skolen. Spesielt for Montessoriskolen er at elever i mange aldre blandes sammen.

— Alle elevene profitterer på aldersblandingen, sier Montessori-lærer Kaja Nyberg på Justøya.

Fra 08.30-11.30 er det kjernetid på Montessoriskolen på Justøya. De 29 elevene er delt inn i to grupper: 19 elever fra 1.-4. klasse og 10 elever fra 5.-7. klasse. De yngste elevene i hver gruppe får ofte hjelp av de største. Når elevene trenger hjelp fra en av lærerne, skriver de navnet sitt på tavla.

INDIVIDUELT . I det gamle skolehuset har det vært Montessoriskole siden 2000. — Elevene jobber individuelt og får oppfølging der de er. En førsteklassing kan godt jobbe med andreklassepensum, sier skolens administrator, Hellen Mosby-Echer.

Det legges stor vekt på samarbeid, og gis ikke karakterer.

— Vi har en rolig atmosfære og jobber mye med materiell. Ofte jobber elevene sammen to og to, og vi har flere prosjekter på gang, sier Hellen Mosby-Echer.

RYDDETID . Med ett strømmer det rolige, klassiske toner rundt i rommene, og elevene begynner så smått å rydde sammen bøker, tall- og bokstavbokser.

— Det er ryddemusikken, forklarer Amalie Vennesland (9). Deretter er det lunsj med høytlesning fra en av lærerne, og så kan elevene få boltre seg i de flotte uteomgivelsene.

Etter kjernetid og langt friminutt, er det musikk, forming eller engelsk. Skoledagen avsluttes med en time med fysisk aktivitet.