KRISTIANSAND: — Det har vært litt av et døgn, for å si det sånn, sier Torfinn Sodefjed til fvn.no.

Han er bosatt i Sodefjedkilen i Randesund med sin kone og deres fire barn, og var uten strøm i over tretti timer, etter strømbuddet lørdag. Og det er ikke uproblematisk når man har familie og småbruk.

Strømmen forsvant Strømmen forsvant i 10-tiden på lørdag hos Torfinn. Han ringte Los feilmeldingssentral ummiddelbart. Han presiserte fra første samtale av at de ikke bodde i hytteområdet Sodefjed, men at de var fastboende i Sodefjedkilen. Eiendommen hans grenser inn til hytteområdet.

— Hytteområdet het ikke Sodefjed før, men Plassen, sier Torfinn som har måtte se gårdsnavnet sitt bli navn på hytteområdet.

— Jeg fikk da beskjed om at det var folk på stedet vårt og jobbet, og at vi ville ha strøm om ca 10 minutter.

Men minuttene ble til timer og Torfinn bestemte seg for å ringe til feilmeldingssentralen igjen for å sjekke hva som foregikk.

— Jeg ringte igjen, og fikk beskjed om at det var folk på stedet og jobbet, forklarer Torfinn, som denne gang ikke fikk noe beskjed om når han kunne forvente strømmen tilbake.

-De visste ikke når jeg fikk strømmen tilbake før montørene gav beskjed om at den var det, sier Torfinn, som begynte å lure på hvilken hensikt det hadde at han egentlig ringte sentralen.

Etter å ha ventet i timesvis, gikk Torfinns kone ut for å se etter montørene. De jobbet på spreng like i nærheten. Montørene røpte stor frustrasjon over at kommunikasjonsproblemer med sentralen vanskeliggjorde jobben deres.

— Problemet, tror jeg, er at det sitter ufaglært personell på feilmeldingssentralen. Ifølge montørene som arbeidet på stedet gjør det kommunikasjonen vanskelig, sier Torfinn til fvn.no.

Liten hjelp å få

Fraværet av strøm begynte for alvor å bli irriterende lørdag kveld for familien. Familien hadde da ikke hatt vann i kranene siden klokken 12 på formiddagen. Torfinn fant et strømaggregat stående i halv åtte-tiden, som var satt ut til å forsyne hyttene i området

  • I hyttebyen hadde alle strøm, men vi som fastboende hadde ikke, sier han og legger til hvor ufattelig det er at folk ikke kan skjønne hvor man bor etter å ha forklart det opp og ned i mente. For da han kontaktet sentralen igjen, kunne de ikke skjønne problemet:

— Du har vel strøm i hytten din nå?

— Jeg ble så forbannet. Jeg hadde gjentatte ganger presisert overfor LOS at vi ikke bodde i hytteområdet.

Trøtt på ikke å ha fått noe signal på når strømmen ville vende tilbake, tok Torfinn seg en kjøretur i nabolaget.

— Det viste seg at jeg var den eneste som ikke hadde strøm. Jeg så ikke noe annet sted hvor der ikke var lys, sier Torfinn, som dro til naboene får å få seg en varm kopp kaffe.

Ved nærmere undersøkelser i området viste det seg at nesten alle hadde fått strømmen tilbake rundt klokken fire på ettermiddagen. De som ikke hadde fått den da, hadde fått den i åtte tiden, etter at strømaggregatet kom på plass.

— Jeg ringte i halv syv tiden for å purre, da fikk jeg beskjed om at det var en feil de ikke kunne rette på om natten. Det måtte fikses på dagen plutselig, bemerker han mektig oppgitt.

Opprørt over systemet

Det gikk over tretti timer før familien Sodefjed fikk strømmen igjen. Småbruket hans er mest til hobbybruk, men han erfarte raskt at det ble mer tungvint å drive uten både vann og strøm. Men han er mest opprørt over systemet han møtte.

— Jeg føler meg lurt. Infoen jeg fikk stemmer ikke overens. Beskjeden naboene mine fikk stemmer ikke med de jeg fikk. Montørene selv klager over kommunikasjonssvikt med sentralen og mangel på faglærte. Og min egen far opplevde at operatøren ble irritert da han spurte etter navnet på vedkommende, for han ønsket å ha noen å refere til hvis det skulle være noe senere, forteller Torfinn.

— Vi hadde fyllt opp kjøleskapet og frysen til helgen, men det måtte vi bare kaste, sier Torfinn, som har brukt søndag ettermiddag og kveld til å ta igjen arbeidet på bruket.