Kristiansandsordfører Arvid Grundekjøn åpnet jobbskaperkampanjen i september. Til v: Kunstner Per Fronth, NOV-direktør Tor Henning Ramfjord og leder i Kvadraturforeningen, Harald Andersen. Foto: Tore André Baardsen
Investor Kurt Mosvold er en av Strømmestiftelsens støttespillere. Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: — Vi har aldri gjennomført en kampanje slik som denne før og bestemte oss for satse enormt høyt, og kan vel si at vi startet med å si "la oss tenke på et tall". Men jeg er glad vi satte oss et så høyt mål, for det var en veldig drivkraft, sier Strømmestiftelsens generalsekretær Øyvind Aadland.

Håpet var at de skulle skape 10.000 jobbmuligheter ved bidrag fra bedrifter og enkeltpersoner. Privatpersoner ble bedt om å ha et fast trekk på 250 kroner i måneden i et år. For 600 kroner kan Strømmestiftelsen hjelpe én fattig kvinne til å skape sin egen arbeidsplass. For en sum på 600 kroner kan mødrene starte kurvfletting, de kan kjøpe inn utstyr til å drive frisørvirksomhet og de kan eksempelvis handle inn en sekk med ris som de deler i porsjonspakker for salg.

—  Dette er ikke veldedighet, men bærekraftig bistand gjennom hjelp til selvhjelp, sa Aadland ved starten av Strømmestiftelsens største kampanje noensinne i Kristiansand i september.

Høye mål

- Vi satte høye mål. Vi siktet mot stjernene og traff langt over skyene. Vi er svært fornøyde med resultatet av jobbskaper-kampanjen. Kristiansand har vist at den er en by som vil ta ansvar og viser internasjonalt engasjement. Kampanjen understreker den gode tradisjonen for bistand og solidaritet som denne byen har vist gjennom generasjoner, sier Aadland.

— Kampanjen medfører atdrøyt 5000 mennesker av verdens fattigste har fått en ny sjanse til å skape sine egne jobber og gi seg selv et levebrød som kan gi familien mat, skolegang, medisiner – og en tryggere fremtid. Over 5000 familier, eller nærmere 25.000 mennesker får en sjanse til å klatre seg ut av fattigdommen på egenhånd, sier Aadland.

Stafett

Strømmestiftelsen planlegger en tilsvarende kampanje i alle landets store byer.

— Vi beklager ikke at vi satset så høyt, men vi vil kanskje sette tallet mer realistisk neste år, og planlegger en tilsvarende kampanje i Stavanger i 2014. Vi ville starte hjemme der vi hører til for å høste erfaringer, og så gå fra by til by i sentrale steder i Norge, sier Aadland.

— Næring er den beste form for bistand. Mye norsk bistand har ikke vært effektiv. Men å skape arbeidsplasser gjør en forskjell og er en langsiktig form for bistand, sa investor Kurt Mosvold da han deltok på den offisielle åpningen av kampanjen i Kristiansand sentrum.

Han hadde tatt initiativ til å tromme sammen 16 kjente kristiansandere og næringslivsledere som ambassadører for aksjonen. De hadde i oppgave blant annet å utfordre sine mange kontakter i en telefonstafett, som altså endte med støtte tilsvarende drøyt 5000 jobber for fattige mennesker i sør.