OFFENSIV: Bare i Vest-Agder regner Arbeiderpartiet med at de kan gjennomføre tusen husbesøk hver dag fram mot valget. Emma Martinovic og Karin Hodne kommer til å traske gatelangs i Vennesla på steder der de mener det er lettest å få overbevise folk om å stemme Arbeiderpartiet. Foto: Kjartan Bjelland
I MÅLGRUPPEN: På Moseidmoen i Vennesla bor det både småbarnsfamilier og seniorer. Det er velgere som Arbeiderpartiet satser på å overbevise de siste dagene før valget. Lise Ski har stemt KrF ved tidligere valg, men har ennå ikke bestemt seg for hva hun skal stemme nå. Karin Hodne og Catrine Urdal (tv) prøver å overbevise henne om å stemme Arbeiderpartiet. Foto: Kjartan Bjelland

VENNESLA: Da ildsjeler fra Vennesla Arbeiderparti onsdag kveld var på husbesøk på Moseidmoen, var ikke det helt tilfeldig valgt.

— Ved forrige valg brukte vi kart og da lyste det rødt i disse områdene. I tillegg har vi jo vår lokalkunnskap og den teller ganske mye, sier Karin Hodne som står på stortingsvalglisten og som ledet onsdagens roseaksjon.

Ifølge fylkessekretær Audun Øvrebø er det småbarnsfamilier og seniorer de konsentrerte seg mest om da de onsdag kveld gjennomførte rundt tusen husbesøk i Vest-Agder.

I Moseidmoen bor begge grupper.

— Vi prøver å gå der vi får mest effekt, sier Hodne.

Har effekt

Analysene som Arbeiderpartiet har gjort før valget, viser at i de velgergruppene de har valgt seg ut, står valget ofte mellom dem og Høyre.

— Vi vet det er grupper som ønsker seg fellesskapsløsninger og at de har en sosialdemokratisk tankegang. Likevel er det noen som sier de vil stemme Høyre, sier Øvrebø.

— Kanskje de har konkludert med at Høyre også er ganske sosialdemokratiske?

— De har i hvert fall lagt sin retorikk opp til vår. Men i praktisk politikk stemmer nok ikke det, sier Øvrebø.

Han mener gode tv-debatter med Jens Stoltenberg ikke er nok for å kapre de avgjørende stemmene. Derfor mobiliserer de for fullt med husbesøk. Hver kveld før valget vil det bli banket på i overkant av tusen dører.

Bare i Kristiansand kommer de til å ha banket på 6000 dører når valget er over.

— Vi vet fra undersøkelser at man ser forskjell i oppslutning på steder der man har vært på husbesøk og steder man ikke har vært.

Kartlagt

Kartene som viste at det bor mange typiske Ap-velgere Moseidmoen er laget ved hjelp av dataprogrammet Mosaic. Lignende programmer kan vise sammensetningen av befolkningen helt ned på gatenivå.

— Vi kommer nok til å bruke det mer etter hvert, men det har vært lite i bruk i årets valgkamp, bortsett fra litt i Kristiansand. Det er foreløpig de store byene som bruker slike løsninger, sier Audun Øvrebø.

Også Høyre har lignende kart, også i en egen app. De har samlet inn data om både alder, kjønn, inntekt og hva folk har stemt i forskjellige områder. På denne måten kan de finne ut hvilke områder det lønner seg mest å gå.

— Den er nok ikke så mye i bruk ennå, men i Mandal vet jeg at noen har brukt den på husbesøk, sier Astrid Stegane, fylkessekretær i Vest-Agder Høyre.

De har gjennomført 14.000 husbesøk til nå.

Lokalkunnskap

Høyres andrekandidat i Aust-Agder, Arne Thomassen, stoler heller på egen lokalkunnskap når han denne valgkampen gjennomfører mellom 300 - 400 husbesøk.

De forbereder seg godt før de går ut. Husstandene får lapp i postkassen om at Høyre kommer. Etter besøket prøver Thomassens og partikameratene å ta fatt i ting velgerne klager på.

— Det er jo mest lokale saker. I går fikk vi høre om et farlig busstopp og en fotgjengerovergang her i Lillesand. Det har vi fulgt opp og de som ga oss innspillet, har fått beskjed om det, sier Thomassen.

På meningsmålingene er det bare noen hundre stemmer som skiller ham fra Ingebjørg Godskesen (Frp) i kampen om å komme på Stortinget.

— Det kan vel gi litt ekstra stemmer om du ordner opp lokalt?

— Jeg er mest opptatt av at folk skal bli hørt. Det er det som teller.

Slik jobber partiene i innspurten

Torhild Bransdal, fylkesleder i KrF

— Vi er ute og treffer mennesker i god og tradisjonell stil. Vi driver ikke så mye med husbesøk, men har hatt det også. I tillegg kombinerer vi tradisjonell valgkamp med bruk av sosiale medier.

Hans Antonsen, Venstres førstekandidat i Agder

— Vi har ikke så mange som Arbeiderpartiet til å dra på husbesøk, men våre er vel så ivrige! Vi går på steder der vi har gjort gode valg tidligere, slik som Lund i Kristiansand og sentrum og boligområdene rundt Grimstad. I tillegg er sosiale medier viktige i innspurten.

Audun Øvrebø, fylkessekretær i Vest-Agder Arbeiderparti

— Vi satser stort på husbesøk over hele fylket med i hvert fall tusen husbesøk hver kveld. I tillegg har vi i kveld hatt en egen aksjon med Kari Henriksen og AUF. Vi kommer også til å gjennomføre bedriftsbesøk ved store bedrifter som National Oilwell.

Astrid Stegane, fylkessekretær i Vest-Agder Høyre

— Vi har allerede gjennomført de husbesøkene vi har satt oss som mål og nådd nesten 14.000. Men vi fortsetter selvsagt med husbesøk både her og i Aust-Agder. Vi har egne kart som viser hvor vi skal gå for å få størst effekt.

Christian Eikeland, valgkampleder i Vest-Agder Frp

— Vi går ikke på husbesøk. Høyre, Ap og Jehovas Vitner skal ha enerett på det. Men vi har vært ute fem dager i uka siden 14. august, både i bydelene i Kristiansand og indre bygder. Vi bruker det samme opplegget som tidligere valg, da vi ble det største partiet.

Morten Ekeland, fylkesleder i Vest-Agder SV

— Vi jobber hovedsakelig i Kristiansand siden det er mest folkerikt. Vi driver tradisjonelt og er mye ute på stand og treffer publikum. Husbesøk er det lite av. Vi skulle nok hatt mer av det.