MANDAL: Spritsmuglerne trodde på lettjente penger ved å smugle inn 9000 liter sprit med det sterkt gjeldstyngede fiskefartøyet. I timene før de fikk overlevert lasten fra det øst-europeiske lasteskipet, var de faretruende nær i å bli tatt på fersk gjerning av kystvakten.— Vi hadde telefonisk kontakt med fiskerne på «Havfruen 2» som fortalte at kystvakten var om bord, sier en yrkesfisker til Fædrelandsvennen.Bordingen av fiskeskøyta langt til havs var neppe noen tilfeldighet. Det kan gå mange år mellom hver gang kontrollørene kommer på dekk for å sjekke fangstdagbøker og trålmasker. Politi og tollvesen har derfor vært klar over at «Havfruen 2» skulle plukke opp smuglersprit, og har trolig trodd at spriten allerede var om bord da kystvakten slo til noen timer for tidlig.«Havfruen 2» ble kjøpt av fire fiskere fra Arendals-distriktet 1. januar 2000. Prislappen var 5,5 millioner kroner for det 60 fot store fartøyet som Dag Arntsen i firmaet «Havmannen AS» solgte.- De fisket tålig bra, men har strevd for å holde gjelden unna, sier en fisker til Fædrelandsvennen. Han er ikke i tvil om at fristelsen for å få inn lettjente penger har blitt for stor.Fartøyet var eid av aksjeselskapet Arendal Fiskeriselskap AS, som igjen eies av fire menn fra Arendal og distriktet. To av dem er fengslet, siktet for smuglingen av 9000 liter sprit. En av dem har tilstått smuglertoktet.Underskuddet i selskapet var på nøyaktig 595.000 kroner i fjor, etter en omsetning på 3,1 millioner. For å holde kreditorene unna, har selskapet tæret på hele aksjekapitalen, slik at det ved årsskiftet bare var igjen en aksjekapital på skarve 4000 kroner.- Dette kom som et sjokk. At noen av disse var involvert er noe av det siste jeg ville trodd. Samtlige fire er helt ordinære familiefolk, og har aldri vært borte i kriminelle handlinger tidligere, sier tre uavhengige kilder i fiskemiljøet til Fædrelandsvennen. To av dem mener «Havfruen 2» måtte fiske særdeles bra for at eierne skulle klare å holde fartøyet i drift med såpass stor gjeld, kombinert med å brødfø fire familier.Fartøyet var stort sett i fiske hele uken gjennom To og to av eierne gikk hver på 14 dagers skift. «Havfruen 2» ble bygget i Stocznya i Polen i 1995. Tilsvarende ny båt i dag vil ha en prislapp på rundt 20 millioner kroner.Søsterskipet «Havfruen 1» eies fremdeles av Dag Arntsen i selskapet «Havmannen AS».