En fersk markedsundersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt viser at flest (63 prosent) bruker fly til kollektiv transport mellom Kristiansand og Oslo. 21,5 prosent bruker tog, mens 15,5 benytter buss.Likevel hadde sistnevnte desidert størst prosentvis økning i fjor.Prismessig flyr flyene i fra sin konkurrent på skinner. Gapet har økt fra vel 40 prosent i november 1999 (da Signatur ble innført) via vel 60 prosent i september i fjor til 70,9 prosent 1. januar i år.Prisene som sammenlignes, er ordinær billett på fly og 1. klasse på Signatur Pluss. Disse kostet henholdsvis 1401 og 820 kroner ved årsskiftet. Miniprisbilletten med Signatur har holdt seg på 250 kroner siden togsettene kom.Utviklingen de fire siste årene viser at fly hadde sitt høyeste trafikktall i november 1999, tog i januar 2000 og at veitrafikken har hatt jevn økning i hele perioden.Informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB sier at selskapet fortsatt har en større andel av markedet mellom Kristiansand og Oslo enn for to-tre år siden, til tross for det problemfylte fjoråret.Samtidig presiserer Bårdstu at NSB ikke legger om billettsystemet 1. februar.— Men det er først i februar vi kan ha ferdig tall som viser utført transportarbeid i fjor. Det er ennå for tidlig å si eksakt når vi får reisebillett og plassbillett i ett dokument, fremholder han.Fra 7. januar koples to Signaturtog sammen på flere avganger i helgene.- Poenget med denne frekvensøkningen er at vi ikke lenger skal behøve å avvise kunder som vil reise med tog, sier Arvid Bårdstu, som legger at NSB tilstreber et sikkert ruteopplegg som det skal være enkelt å holde.