LILLESAND: — Vi er i gang med å undersøke bunnforholdene i sjøen og ser på hvordan vi må justere dagens E 18 for å få fram gang- og sykkelveien, sier avdelingsingeniør Kai Jørgensen ved Aust-Agder vegkontor. - Slik E 18 ligger i dag kan vi ikke bare legge veien på utsiden uten å justere veitraseen.Det er særlig rundt Hauefjell like ved Kaldvild sykehjem at veibyggerne får utfordringer. Her er E 18 delvis skutt inn i en stupbratt fjellskråning og på utsiden går det rett ned i sjøen. Rundt dette fjellet må det trolig lages en ny fylling i sjøen for å få plass til gang- og sykkelvei.Syklister og gående skal endelig få trygg vei fra Kaldvell til friområdet ved Svennevig bro. Aust-Agder vegkontor er holder på å planlegge gang- og sykkelveien som skal gå på sjøsiden av dagens E 18. Men byggingen av veien avhenger av hvor mange penger som kommer inn på de nye bomstasjonene på E 18.- Vil E 18 bli utbedret i forbindelse med at det bygges gang- og sykkelvei?- Vi legger ikke opp til det, vi snakker om å justere veien for å få plass til gang- og sykkelvei, sier Jørgensen.I et brev til Lillesand kommune skriver imidlertid regionalavdelingen i fylkeskommunen at Kaldvell bro over Stigselva skal utvides for å bedre trafikksikkerheten. Det kan trengs, for den smale broa med sving i begge ender er en trafikkfelle.I tillegg til planlegging av gang- og sykkelvei fra Kaldvell til Svennevig bro, er det allerede planer for gang- og sykkelvei videre til den planlagte bomstasjonen ved Svennevig. I tillegg arbeider Grimstad kommune med å planlegge gang og sykkelvei fra bomstasjonen til Østerlød.- Når disse prosjektene en gang blir ferdig får vi et ganske langt sammenhengende stykke med gang- og sykkelsti langs E 18, sier Kai Jørgensen.Avdelingsingeniøren vil ikke si noe om når gang- og sykkelveien kan være ferdig. Tanken er at pengene skal komme fra bompengene som blir krevd inn på E 18. Innkrevingen begynner tidligst neste år, men det er ikke bestemt hvor stor del av inntektene fra bomstasjonene som skal gå til gang- og sykkelveier.- Vi har også andre prosjekter under planlegging, men det foreligger ikke noen prioriteringsliste for hvilke veistrekninger som skal tas før andre, sier avdelingsingeniør Kai Jørgensen.