GRIMSTAD: — Vi satser offensivt, og skal vokse. Kristiansand er et strategisk viktig sted å være, derfor etablerer vi nå et nytt kontor, forteller Robert Helland-Olsen, direktør i Telenor Kompetanse.Det nye kontoret åpner 1. april, vil starte med sju ansatte, men i løpet av våren kommer det ytterligere tre.Hovedkontoret med 40 ansatte, vil fortsatt ligge i Grimstad.Telenor Kompetanse driver opplæringsvirksomhet innen it, telefoni og ledelse.-Vår erfaring er at selv om bedrifter gjerne bruker store summer på nytt og moderne utstyr, er de ikke like flinke til å sende sine ansatte langt av gårde på kurs. Derfor må vi være i nærheten av der kundene er. I tillegg må vi satse på interaktiv opplæring, slik at folk kan være noen dager på kurs og så lære seg resten via Internett. På mail kan de kommunisere med lærere og forelesere uten å måtte være tilstede på et kurssenter, sier Helland-Olsen.Ny teknologi er en utfordring for pedagogiken, og Helland-Olsen og hans stab jobber hardt for å finne optimale løsninger som passer.- Det blir en helt annen måte å lære på - og selvsagt også å forelese på. I fremtiden vil behovet for kursing og oppgradering av ansatte bli enda viktigere. Kunnskapssamfunnets verdsetting av intellektuell kapital krever mye av opplæring, sier Helland-Olsen.I likhet med flere andre Telenor-selskaper skal også Kompetanse skilles ut som eget aksjeselskap.- Vi vet ikke så mye om den nye eierstrukturen ennå, men det er i alle fall klart at Telenor kommer til å fortsette å være tungt inne på eiersiden, understreker Helland-Olsen.Telenor Kompetanse ble etablert i 1993. Hovedoppdragsgiver er fortsatt Telenor-konsernet, men Helland-Olsen sier at selskapet har som mål at over 50 prosent av omsetningen skal komme fra eksterne kunder.Telenor Kompetanse har hovedkontor i Grimstad, men har kontorer på alle Telenors tyngdepunkter i Norge. Selskapet omsatte i fjor for 100 millioner, mot 75 millioner året før. I år er det budsjettert med «betydelig over 100 millioner», ifølge Helland-Olsen.