ARENDAL: — Hadde føreren av trekkvogna med semitraileren sikret seg ved hjelp av sikkerhetskrok, hadde ulykken ikke skjedd.Dette slår Kjell Backe-Hansen og Helge Andersen fast i rapporten etter kontrollen som ble utført på ulykkesbilen. Hvis føreren hadde festet sikkerhetskroken, ville han sett at svingskiven var lukket ordentlig rundt bolten i semitraileren (kingpin), og at utløserhåndtaket var blitt stående i låst posisjon.I tillegg til at det var grove feil på svingskive og låsemekanisme, har undersøkelsen også avdekket at hengeren var overbremset og derfor medvirket til den fatale hendelsen. Ved oppbremsing har bremsene virket på hengeren først, noe som har ført til belastning på låsemekanismen.Økte kontroller av svingskivene vil fortsette. Vegdirektoratet er kjent med resultatene av undersøkelsene, men det er ennå ikke kjent om det som er avdekket vil føre til landsdekkende tiltak.