I en interpellasjon tar hun opp spørsmålet om kommunalt ansattes adgang til å uttale seg offentlig enten det skjer etter den enkeltes eget initiativ eller på forespørsel fra media.Venstre-representanten Line Mørch mener det ¿hersker noe uklarhet om hva som er akseptabelt og tillatt mht. uttalelser som f.eks. mediauttalelser. Problemet oppstår helst når de ansatte har noe å tilføye ut over det som kommer fram i offisielle uttalelser på vegne av kommunen, og der de kan ha ønske om å komme med vurderinger på egne vegne. Særlig vanskelig virker det å være når den ansatte er uenig i administrasjonens vurderinger.¿

Mørch spør konkret om Tvedestrand kommune har funnet det nødvendig å gi de ansatte retningslinjer, skrevne eller uskrevne, når det gjelder den ansattes adgang til å uttale seg offentlig på egne vegne. I tilfelle det ikke foreligger regler, vil Mørch vite om det likevel er opparbeide sedvane på dette området.Ingen konkret sak

— Er det en konkret sak som er bakgrunnen for at du fremmer interpellasjonen, Line Mørch?

— Nei, det er tvert imot et poeng at interpellasjonen kommer på et tidspunkt hvor det ikke er noen konkret sak som kan føre til konflikt på dette området. Venstre arbeider for et mest mulig åpent samfunn og jeg mener det er viktig å understrek at de ansatte i Tvedestrand kommune også har rett til å ytre seg. Vi mener at kommunalt ansatte er en ressurs som ikke må stå i fare for å bli kneblet

— Hvor aktivt skal de kunne opptre ¿ skal de bare svare når media kontakter dem eller skal de også gå aktivt ut?

— Begge deler. De skal ha full adgang til å skrive leserinnlegg i Tvedestrandsposten. Men selvfølgelig må det gå klart fram om de uttaler seg som privatpersoner eller på en etats vegne.Balansegang

— Vil du åpne for at kommunalt ansatte skal kunne motarbeide f.eks. en innstilling fra etaten vedkommende arbeider i?

— Motarbeide er ikke et riktig uttrykk, selv om det kanskje kan oppfattes slik dersom en tjenestemann- eller kvinne uttaler seg på tvers av eventuelle saksframlegg. I mange tilfeller kan det dreie seg om opplysninger som absolutt bør komme til de folkevalgtes kunnskap. Når et vedtak er fattet skal det selvsagt følges lojalt opp, men dette faktum må ikke få innsnevre ikke enkeltmenneskets ytringsfrihet slik den er nedfelt i FNs erklæring om menneskerettighetene. Men for all del, jeg innser at det i enkelte tilfeller kan være snakk om en ganske vanskelig balansegang.

— En rektor i Arendal brøt for noen måneder siden administrasjonssjefens ¿taleforbud¿ og sa sin hjertens mening om følgene av politikernes nedskjæringer på skolebudsjettet. Var det riktig av ham?

— Man kan selvsagt diskutere om det var riktig av rektoren å opponere, men det var i alle fall ikke riktig av ledelsen å gi de ansatte forbud mot å uttale seg. Det er faktisk slik at vi som mennesker har et moralsk ansvar for å si i fra dersom vi oppfatter at noe er galt. Dette moralske ansvaret for foran nær sagt alt annet!Taushetsplikt

— Hva skal de ansatte ikke uttale seg om?

— I saker hvor de i lov er pålagt taushetsplikt, for eksempel av hensyn til personvernet. Dessuten vil det neppe være klokt å uttale seg om interne samarbeidsproblemer i en etat. I politiske saker, f.eks. om boplikt og utviklingen i Tvedestrand sentrum, er selvsagt enhver borger meningsberettiget ¿ også kommunalt ansatte.

— Du er ikke redd det skal bli kaos?

— Nei, det er jeg ikke. Vi lever i et demokrati og da må også ta med enkelte bivirkninger som måtte oppstå. Jeg ser på ytringsfriheten for kommunalt ansatte som en sikkerhetsventil. I kommunale sakspapirer ¿siles¿ mye bort underveis i saksgangen. Silingen er nødvendig for at vi ikke skal dynges ned i papirer, men det er ikke til å unngå at det fra tid til annen siles bort vesentlig informasjon.

— Har du fått henvendelser om å ta opp denne saken?

— Ikke direkte, det er ingen pågående saker, så vidt jeg kjenner til, som skulle bevirke det. Men jeg kjenner jo til at andre har tidligere har vært direkte involvert i problemstillingen.