KRISTIANSAND: — Vi ønsker ikke å gi tillatelse til at flere elbiler skal parkeres i garasjeanleggene som ligger under terrasseblokkene, sier Rolf Mikael Gare.

Han er styreleder i Brattbakken Borettslag på Hånes i Kristiansand. Borettslaget er Sørlandets største med over 1000 beboere fordelt på 299 leiligheter.

Enstemmig vedtak

Like etter sommerferien vedtok et enstemmig borettslagsstyre at de ikke vil gi rom for at flere elbiler skal få parkere i tre parkeringshus, med over 200 parkeringsplasser, som ligger i kjellerne under tre leilighetskomplekser. Beboere som ønsker å anskaffe seg elbil etter 1. september, når forbudet inntrer, vil fra da av ikke få lov til å parkere under terrasseblokkene.

Årsaken er frykt for at en elbil skal ta fyr og at brannen skal spre seg til boligene.

— Det kommer stadig nye forespørsler om å få installere ladepunkter for elbiler i garasjeanleggene. I en artikkel i Fædrelandsvennen 23. juni i år, der det advares mot elbiler i garasjer, tunneler og på ferjer på grunn av brannfare, bestemte vi oss for å ta affære. Vi tar advarselen skikkelig på alvor. Derfor gir vi ikke tillatelse til å parkere flere elbiler i anleggene under blokkene. Jo flere elbiler, jo større blir brannfaren. Om det oppstår en brann i en elbil, får man ikke slukket brannen. Bilen må stå der og brenne ut. En slik brann kan få katastrofale følger, sier styrelederen.

Rolf Mikael Gare frykter at flammene fra en eventuell brann i et av parkeringsanleggene skal kunne spre seg til boliger som er etablert over anlegget. Foto: Tormod Flem Vegge
Brattbakken Borettslag på Hånes er Sørlandets største borettslag med over 1000 beboere fordelt på 299 leiligheter. Foto: Tormod Flem Vegge

Kan bli stående

— Hva skjer med elbilene som allerede har fått tillatelse til å parkere i disse garasjeanleggene?

Dette er noen av garasjene i borettslaget hvor det ikke er forbud mot parkering og lading av nye elbiler. Disse garasjeanleggene er frittstående, uten tilknytting til bebyggelse. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det er allerede gitt tillatelse til at disse kan stå ved et ladepunkt, så de må få lov til å stå parkert der. Andre beboere som søker om parkeringstillatelse vil bli avvist.

- Hvilke muligheter har fremtidige elbileiere i borettslaget nå?

— Vi har noen garasjer som ikke er knyttet til boliger, samt at vi har en del eksterne parkeringsplasser i friluft. Her er det ikke innført parkeringsforbud for elbiler, forteller Gare, som poengterer at styret vil ta en ny vurdering av forbudssaken den dagen brannvesenet har anskaffet slukningsutstyr som kan håndtere branner i elbiler bedre.

- Styret overdriver

Men ikke alle beboere er positive til at elbiler har fått parkeringsforbud i parkeringskjellere i borettslaget. Bjørn Sveindal (43) har ladepunkt og parkering for sin Tesla i en av garasjene som ikke er tilknyttet noen leiligheter.

— Jeg synes styret angriper saken i feil ende. Hvor mange elbiler i Norge har egentlig tatt fyr under lading? Det er ikke mange, mener han.

Elbileier Bjørn Sveindal synes styret i borettslaget overdriver brannfaren i elbiler. Han har selv fått plass til sin elbil i et av de frittstående garasjeanleggene. Foto: Tormod Flem Vegge

— Jeg kan ikke helt se at det er større fare for brann i elbiler enn i andre biler. Styret overdriver brannfaren i elbiler, fortsetter Sveindal.

- Merkelig

Harald Rødland (59) reagerer på at elbiler som allerede har fått tillatelse til parkering under terrasseblokkene kan bli stående.

— Jeg synes det er merkelig at styret sier nei til nye elbiler, mens de gamle kan bli stående. Brannfaren må da være like stor i de gamle elbilene som i de nye, poengterer Rødland.

- Fornuftig med parkeringsforbud

Parkeringsforbudet for elbiler i Brattbakken Borettslag får støtte.

— Når sikkerheten rundt brann i elbiler er såpass uavklart, er et parkeringsforbud i parkeringskjellere fornuftig. Jo flere elbiler som står parkert, jo større er brannfaren, mener Odd Helge Moen, teknisk sjef i Sørlandet Boligbyggelag.

Odd Helge Moen, teknisk sjef i Sørlandet Boligbyggelag. Foto: Kari Byklum

Brattbakken Borettslag på Hånes er tilknyttet Sørlandet Boligbyggelag, som har 8000 boliger fordelt i rundt 250 borettslag og boligsameier på Sørlandet.

— Bør stå i friluft

Moen kjenner ikke til at andre borettslag eller sameier under deres paraply har innført parkeringsforbud for elbiler.

— Både elbilforeninger og produsenter arbeider for å gjøre elbiler sikrere. Men de har ikke kommet fram til en endelig løsning ennå. Derfor anbefaler vi at borettslag og sameier velger de sikreste løsningene, og at elbiler står parkert ute i friluft. I et garasjeanlegg kan en brann få større konsekvenser, både når det gjelder skade på mennesker og andre biler. En brann i en elbil vil utvikle seg svært raskt, og temperaturen i kupeen på bilen er målt til 1000 grader celsius. Slike høye temperaturer vil også kunne gi skade på betongkonstruksjoner, sier han.

- Tror ikke brann vil spre seg

Moen tror imidlertid at flere uheldige omstendigheter må inntreffe for at en brann i et parkeringsanlegg i Brattbakken Borettslag skal ramme boligbebyggelse.

— Jeg tror ikke brannen vil spre seg gjennom betongdekket mellom garasjeanleggene og leilighetene. Men hvis elbilen står plassert helt inntil veggen, der det er lufteåpninger, kan brannen spre seg opp mot terrasseleilighetene hvis brannvesenet drøyer med adkomsten, sier Moen.

- Batteripakken problemet

Hans Arne Madsen, leder for brannforebyggende avdeling i Kristiansandsregionen brann og redning, vil ikke mene noe om selve parkeringsforbudet i Brattbakken, da han ikke kjenner til sannsynligheten for brann i elbiler.

Hans Arne Madsen, leder for brannforebyggende avdeling i Kristiansandsregionen brann og redning. Foto: Kjetil Reite

— Det er når det tar fyr i batteripakken i en elbil at ting blir utfordrende for oss. Batteriene er selvforsynt med oksygen i en lukket konstruksjon, noe som gjør at vann ikke har effekt på slukkingen. Hvis det tar fyr andre steder i bilen, klarer vi å slukke det, opplyser Madsen.

- Skaper unødig frykt

Norsk elbilforening mener elbiler ikke er mer brannfarlige enn vanlige biler.

— Statistisk sett er det ingenting som tyder på at en elbil er mer brannfarlig, enn en bil med forbrenningsmotor. Men det har jo blitt ekstra mye oppmerksomhet i media når det har vært brann i en elbil, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, til Fædrelandsvennen.

— Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har ikke sett noen grunner til å forby verken lading eller parkering av elbiler innendørs, under forutsetning av at det benyttes forsvarlig ladeutstyr, kommenterer han, når han får høre om elbilforbudet i parkeringskjellerne i Brattbakken Borettslag på Hånes.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Foto: Norsk Elbilforening

— Vi mener et slikt forbud bidrar til å spre unødig frykt, slik at folk får inntrykk av at det er større brannfare knyttet til elbiler enn andre biler. Dette er det ikke noe grunnlag for å hevde, mener Haugneland.

— Teslaen som tok fyr på Brokelandsheia, tok fyr under hurtiglading. Da det er helt andre effekter på strømanlegget enn normalt, legger han til.

Kommunikasjonslederen sier at det på generelt grunnlag kan være lurt å installere sprinkleranlegg i lukkede garasjeanlegg.