MANDAL: — Vi taper på å bruke privatbil i jobben og det går selvsagt utover både lommeboka og trivselen, sier Elin Haddeland Blørstad, Adele Aanonsen og Arna Gjerdal.

Sammen med rundt 100 ansatte i åpen omsorg i kommunen har de skrevet brev til rådmannen og krevd en annen bilordning.

— Hvis ikke vil vi bruke taxi, sier de.

— Hvilke konsekvenser vil taxikjøringen få?

— For det første vil det bli dyrt for kommunen, men enda verre, så vil det gå ut over brukerne. Vi vil bruke mye lengre tid til og fra brukerne. Dermed vil vi få hjulpet færre og ha dårligere tid hos dem som trenger oss, sier Elin Haddeland Blørstad, som understreker at det skrittet er de villige til å ta.

— Nok er nok! Vi beklager at dette kan gå ut over brukerne, men det er kommunens ansvar. De får gi oss en anstendig bilordning, sier hun.

Det er flere forhold som gjør at det er dyrt å bruke privatbilen, som kommunen forutsettende har ved ansettelsen:

Fordi de kjører mer enn de ville gjort privat, må antall kilometer i året økes i forhold forsikringen som fordyrer.

Bilene utsettes for stor slitasje, særlig fordi de startes og stoppes hele tiden og aldri rekker å bli varme. I tillegg kommer all annen slitasje på bilene.

Utsettes bilen for uhell, tapes forsikringsbonusen og de må betale egenandel i tillegg til utgifter som redningsbil.

FRUSTRASJON.

Nå har frustrasjonen rundt ordningen blitt så stor at de akter å sette makt bak kravet om en annen løsning.

— Primært ønsker vi at kommunen skal kjøpe inn nok biler slik at vi slipper å bruke privatbilene våre helt, sier sykepleierne.

Hvis ikke krever de en egen kompensasjon som kan ta ekstrautgiftene.

  • I vår hovedtariffavtale heter det at arbeidstaker og arbeidsgiver kan avtale 8.500 kroner i en egen bilgodtgjørelse i året. En slik sum ville hjelpe godt på, og ta de fleste ekstrautgiftene vi har, sier Blørstad.

DÅRLIGE VEIER.

Disse tre jobber i Holum sone og må derfor kjøre på dårlige småveier.

— Særlig om vinteren er det problematisk å kjøre her. Mange kvier seg for å kjøre på glatta over heia, og i alle fall i sin egen bil, sier de tre.

De har satt opp et eget regnestykke for hvor mange biler kommunen bør kjøpe inn for å dekke hele behovet.

— Vi har 13 biler, men trenger 17 til for å dekke behovet. Da er ikke sone sentrum med, sier Blørstad.

Nå håper de kommunen tar denne arbeidsgruppen på alvor.

— Vi har det ellers godt på jobb. Derfor er det dumt at en bilordning skal forsure arbeidsdagen, sier de tre.