KRISTIANSAND: — Jeg har sagt ja til politisk TV-reklame på et prinsipielt grunnlag, sier sjefredaktør Hans-Christian Vadseth til fvn.no.

Onsdag kveld sendte TV Aftenbladet den politiske reklamefilmen til Høyre. Mandag vil ni lokale TV-stasjoner ifølge styreleder i lokal-TV-samkjøringen AS, Halvor Borse, gjøre det samme. Disse ni er: TVHålogaland, TVSunnmøre, BTV i Bergen, fvntv i Kristiansand, VF24 i Tønsberg, TVFollo, TVAust-Agder, TVBudstikka og TKTV i Kristiansund.

— Jeg vet ikke tidspunktet for når vi kommer til å sende politisk reklame. Det jeg vet er at vi på grunn av at dette er en form for reklame som er omstridt, og fordi at det kan bli hevdet at det er ulovlig, kommer til å kontrollere innholdet i reklamen mer nøye enn vi ellers gjør. Det er ikke snakk om politisk sensur. Vi gjør dette for å sørge for at alt innholdet er i tråd med våre regler, forteller Vadseth.

Les sak fra NA24: Mer politisk TV-reklame

- Regelverket er ikke holdbart

Til aftenposten.no sier Borse at alle de ni kanalene har tatt sine egne juridiske vurderinger, uten noe råd fra Mediebedriftenes Landsforening. Da TVAftenbladet onsdag kveld sendte Høyres nye reklamefilm, skjedde det samme dag som kulturminister Trond Giske valgte å ikke oppheve forbudet mot politisk TV-reklame.

— Vår oppfattning av dommen som kom i Strasbourg, er at den sier at det norske regelverket ikke er holdbart. Siden dommen derfra står over norsk lov og norsk rettspraksis er det et forbud vi, og mange andre, nå er villige til å utfordre, sier Vadseth.

Sjefredaktøren presiserer at dette ikke er noe mediehuset nå gjør for å tjene penger i nedgangstider.

— Jeg tror ikke at markedet for politisk reklame er så stort. Dette er en markering. Det at politiske partier kan kjøpe reklame i papiraviser, men ikke på tv, er gammeldags tenking. Da befinner man seg ikke på 2000-tallet, sier han.

Begrenset

Arne-Inge Christophersen i Initiativ Universal Media har liten tro på at markedet for politisk TV-reklame vil bli stort.

— Bare en liten del av valgkampbudsjettene brukes til betalt kommunikasjon, derfor tror jeg dette markedet er ganske begrenset. Selv om det skulle bli tillatt med politisk reklame, har jeg vanskelig for å tro at de politiske partiene vil bla opp veldig mye penger på TV-reklame. I et totalt reklamemarked på mellom 17 og 20 milliarder kroner, vil jeg bli overrasket hvis det vil bli brukt mer enn 10 millioner kroner på politisk TV-reklame, sier Christophersen til aftenposten.no.

Ti millioner kroner tilsvarer for ordens skyld én lanseringskampanje for eksempelvis Grandiosa pizza.

Tok selvkritikk

Torsdag fremmet kulturminister Trond Giske stortingsmelding nummer 18, hvor NRK-plakaten har fått et nytt tillegg. Etter at han onsdag av mange ble oppfattet som om han mente NRK måtte forplikte seg til å slippe samtlige politiske partier til i sin valgdekning, nyanserte han seg kraftig.

— Vi kan selvsagt ikke garanterte at alle småpartiene slipper til i valgkampen på NRK, det er det kringkastingssjefen som bestemmer. Nå har jeg tatt selvkritikk på dette, nyt det mens det varer, for det vil ikke skje veldig ofte, sier han.