KRISTIANSAND: I 14 år har danskebåten Christian IV bundet sammen Norge og Danmark med Kristiansand som utgangspunkt.
Christian IV siste reis Har du et godt eller dårlig minne fra Christian IV. Skriv historien nederst i artikkelen.
Båten ble bygget i 1982 i Bremerhaven med navnet MS Olau Britannia, og kom først til Norge i 1990. Da først med navnet Bayard, som den ble døpt av Blohm & Voss-verftet i Hamburg.
MØTTES: Her møttes Christian IV og Superspeed 1 hverandre 1. mars i år, da det nye skipet kom fra verftet i Finland. Før dette hadde "kvarten" seilt mellom den engelske byen Sheerness og nederlandske Vlissingen.
Det var forgjengeren til Color Line, Fred. Olsens & Co, som kjøpte skipet til Norge. Bayard ble satt inn i rute mellom Kristiansand og Hirtshals i juni i 1990. Her seilte den på sommerstid, og betjente Oslo-Hirtshals i vinterhalvåret.
I 1991 ble skipet solgt til Color Line, og ble omdøpt til Christian IV. Skipet ble først satt til å seile mellom Oslo og Hirtshals, men i 1994 fikk båten Kristiansand som hjemmehavn.
Siste ombygging av skipet ble gjort ved Remontowaverftet i Gdansk i Polen i 2005. Inntil Superspeed 2 settes inn i rute mellom Larvik og Fredrikshavn, skal Christian IV betjene denne ruten.
IDYLLISK: Christian IV bader seg i sollyet over Odderøya. Fakta om Christian IV:
Byggeår : 1982
Byggested : A.G.Weser Seebeck Werft,Bremen
Hjemmehavn : Kristiansand
Tonnasje : 21699 BRT
Lengde : 153,4 meter
Bredde : 24,2 meter
Dyptgående : 5,8 meter
Maks fart : 19 knop
Maskineri : 20 800 hk
Passasjerkapasitet : 1860
Lugarer : 287
Sengeplasser : 730
Personbiler : 480
Trailere Lanemeter : 700 meter