KRISTIANSAND: I 14 år har danskebåten Christian IV bundet sammen Norge og Danmark med Kristiansand som utgangspunkt.

Christian IV siste reis Har du et godt eller dårlig minne fra Christian IV. Skriv historien nederst i artikkelen.

Båten ble bygget i 1982 i Bremerhaven med navnet MS Olau Britannia, og kom først til Norge i 1990. Da først med navnet Bayard, som den ble døpt av Blohm & Voss-verftet i Hamburg.

MØTTES: Her møttes Christian IV og Superspeed 1 hverandre 1. mars i år, da det nye skipet kom fra verftet i Finland. Før dette hadde "kvarten" seilt mellom den engelske byen Sheerness og nederlandske Vlissingen.

Det var forgjengeren til Color Line, Fred. Olsens & Co, som kjøpte skipet til Norge. Bayard ble satt inn i rute mellom Kristiansand og Hirtshals i juni i 1990. Her seilte den på sommerstid, og betjente Oslo-Hirtshals i vinterhalvåret.

I 1991 ble skipet solgt til Color Line, og ble omdøpt til Christian IV. Skipet ble først satt til å seile mellom Oslo og Hirtshals, men i 1994 fikk båten Kristiansand som hjemmehavn.

Siste ombygging av skipet ble gjort ved Remontowaverftet i Gdansk i Polen i 2005. Inntil Superspeed 2 settes inn i rute mellom Larvik og Fredrikshavn, skal Christian IV betjene denne ruten.

IDYLLISK: Christian IV bader seg i sollyet over Odderøya. Fakta om Christian IV:

  • Byggeår : 1982

  • Byggested : A.G.Weser Seebeck Werft,Bremen

  • Hjemmehavn : Kristiansand

  • Tonnasje : 21699 BRT

  • Lengde : 153,4 meter

  • Bredde : 24,2 meter

  • Dyptgående : 5,8 meter

  • Maks fart : 19 knop

  • Maskineri : 20 800 hk

  • Passasjerkapasitet : 1860

  • Lugarer : 287

  • Sengeplasser : 730

  • Personbiler : 480

  • Trailere Lanemeter : 700 meter