Kristiansand: – Jeg fastslår at vi ikke kan goda en vesentlig reduksjon i transportstandarden. Standarden så langt har vært at Kjevik kan håndtere normal utenlands— og innelandstrafikk. Vi legger til grunn at Kjevik fortsatt skal være en slik flyplass i framtiden, sier Geir Pollestad (Sp), statssekretær i Samferdselsdepartementet til Fædrelandsvennen.

Nye sikkerhetskrav gjør at sikkerhetssonene rundt Kjevik må forlenges innen 2012, hvis ikke må rullebanen kortes inn. Det vil umuliggjøre chartertrafikken og en stor del av utenlandstrafikken fra Kjevik. Problemet er pengemangel i statlig eide Avinor.

– Ikke akseptabelt

– Forventer du at sørlendinger skal finne seg i å miste utenlandstilbudet fra Kjevik?

– Nei. Hvis konsekvensen er et kraftig redusert tilbud, bør ikke folk på Sørlandet finne seg i det. Vi vil heller ikke finne oss i at transportstandarden blir vesentlig redusert, fastslår Pollestad.

Dermed ser det ut som om regjeringen legger usikkerheten rundt Kjevik død i god til før høstens stortingsvalg, selv om Pollestad ikke vil komme med konkrete lovnader om bevilgninger.

– Et godt flytilbud er viktig om det er valgkamp eller ikke, sier Pollestad.

Han får støtte av Arbeiderpartiet.

Viktige ruter

– Vi kan ikke risikere å miste charterrutene eller KLM til Amsterdam. Økonomien er i orden, sier fylkesleder for Arbeiderpartiet, Trond Blattmann.

Arbeidet med å utbedre Kjevik vil koste fra 220 til 250 millioner kroner.

– De samfunnsmessige konsekvensene er for store til ikke å utvide sikkerhetssonene. Derfor er jeg optimist og tror det vil komme en løsning, sier Thomas Langeland, lufthavnsjef på Kjevik.

Les også om saken i fredagens papirutgave av Fædrelandsvennen.