KRISTIANSAND: — Beboerne på Hamresanden krever tunnel og mener alle andre løsninger ødelegger strendene på Hamresanden og elvebredden av Tovdalselva, med sine unike og nasjonalt viktige biotoper for truede planter og insekter, sier aksjonist og beboer Espen Solum.

Fastholder

Teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune fastholdt i går sin motstand mot tunnel under rullebanen - og sier det ikke er vits i å utrede. Han mener en tunnelløsning langs elvebredden er bedre.

Faktisk har Avinor allerede hugget trærne i denne traseen, noe Solum reagerer sterkt på. Han lurer på hvorfor avgjørelser forskutteres på denne måten.

Lufthavnsjef Thomas Langeland mener flyplassen må stenge i lang tid, opp mot ett år, hvis tunnel under banen skal på plass. Også han mener vei langs elva er eneste løsning.

Flyplassledelsen frykter også ødeleggende settinger i rullebanen ved tunnel under.

Vas

— Bare vas, sier tunnelekspert Nomeland, som er med i Norconsults internasjonale Tunnel Rescue Team.

— Vi kan fryse ned bakken og bore oss inn meter for meter og legge inn sementrør. Lett og enkel teknologi. Banen trenger ikke stenges i ett eneste minutt. Men det koster kanskje tre ganger så mye, opp mot 200.000 kroner meteren. Til gjengjeld reddes naturen, sier han, og viser til liknende prosjekter i Hong Kong, Tyskland og Indonesia.

Nomeland har erfaring med tunnelprosjekter over hele verden, og bygde i sin tid Flekkerøytunnelen.

Espen Solum krever nå at politikerne i Kristiansand instruerer teknisk direktør Evensen og forlanger at tunnel under banen utredes.

15. juni i fjor vedtok nemlig byutviklingsstyret slik utredning, men vedtaket er ikke fulgt opp av administrasjonen.

Lund vurderer

Leder av byutviklingsstyret, Hans Otto Lund, vil torsdag be styret kreve tunnel under banen utredet på nytt. Selv mener han denne utredningen er nødvendig.

Fylkesmannen skal si sitt om reguleringsplanen for Kjevik i en senere omgang - men også herfra kan tunnel under banen bli krevd utredet.

— Vi snakker om et meget viktig nasjonalt område. Hele Tovdalselva skal vernes, vi har viktige biotoper - og vi kommer nøye til å vurdere om tunnel under rullebanen er et alternativ som bør sees på, sier miljødirektør Tom Egerhei, som i utgangspunktet er noe skeptisk til å grave inn ny Kjevik-vei langs elvebredden og rundt rullebanen på sydsiden av flyplassen - slik kommunen og Avinor vil.