GRIMSTAD: — Det er både underlig og forferdelig. Men lokale politikere er så opptatt av det store bildet og de store veiutbyggingene at de ikke får godkjent de mindre utbedringene på veiene. De frykter forsinkelser på de store prosjektene, sier Hans Seland.

Han er prosjektleder i Nasjonal Transportplan i Statens Vegvesen region sør. Seland mener at kommunene på denne måten er blitt en flaskehals.

Det var på et veimøte i regi av Bedre Stamveg på Sørlandet Seland kom med hjertesukket. Her var det samlet en lang rekke representanter for kommunene og Agderfylkene, pluss næringsliv og ulike interesseorganisasjoner.

Mange sukket nok da de så vegvesenets oversikter som viste at det i snitt tar hele 12 år fra starten med en faglig utredning og fram til ferdig vei. Hele ni av årene er til planlegging, seks av dem i kommunene. Så selv om ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand er inne i Nasjonal Transportplan, vil neppe veien stå ferdig før om tidligst ti år. At flere på møtet i dag tok til orde for at man også måtte få fart på planleggingsarbeidet på strekningen fra Søgne til Ålgård, er ikke å undres over.

— Det viktigste nå fremover blir å sikre at de veiene som nå ligger inne i Nasjonal Transportplan, kommer inn i statsbudsjettet, at de faktisk blir gjennomført, sier leder for Agderrådet og nestleder i Stamveiaksjonen Per Sigurd Sørensen, til Fædrelandsvennen.

— Vi må hele tiden nå ha fokus på hovedveiene i regionen vår, som foreløpig ikke er inne i noen planer. Vi må få dem inn i planverktøyet. Dette gjelder fra Kristiansand vestover mot Søgne og så enda lenger vestover. Så har vi også Arendal-Tvedestrand, at vi vet at den strekningen kommer på plass. Ting tar lang tid, derfor gjelder det å komme i gang med dette. Det er snakk om svært mange planleggingsår. I en normal planlegging går det jo ni år før du kan begynne å bygge selve veien, sier han.

— Nå sier jo representantene for vegvesenet her i dag at vi også må se på det som skjer av veibygging i Vestfold og Telemark, det har mye å si for Sørlandet?

— Det er klart at det er veldig positivt. For vi er opptatt av hele transportkorridoren mellom Oslo og Stavanger som forbinder de store regionene. Men det er klart at vi må tenke lokalt også. Men her gjelder det å stå sammen. Vi vet jo at det de elsker på sentralt hold, er lokal uenighet. For da blir vi bare skjøvet bakover i køen. Vi er blitt flinkere til å være enige lokalt. Det viste vi i Nasjonal Transportplan, der hadde vi de samme prioriteringene. Og det er vi nødt til å jobbe for fremover, sier Sørensen.