KRISTIANSAND: Miljøvernseksjonen i kommunen jobber nå med tiltak for å bedre luftkvaliteten i byen. Piggdekkavgift er et av tiltakene som blir utredet.

— Hvis vi skal klare å holde oss under de anbefalte verdiene for luftkvalitet, kan det bli vanskelig å komme unna piggdekkavgift, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand kommune. Blir det noe av piggdekkavgiften, blir den trolig innført neste vinter eller vinteren 2009/2010. I andre byer med piggdekkavgift, betaler bilistene 1200 kroner i året for å kjøre med piggdekk.

I tillegg til piggdekkavgift, kan det også bli aktuelt å stenge enkelte gater i sentrum for store, forurensende lastebiler. Slike såkalte «miljøsoner» er blant annet opprettet i Göteborg.

Luftkvalitet

I dag er luftkvaliteten i Kristiansand for dårlig på mellom 20-25 dager i løpet av året. Det vil si at innholdet av partikkelstøv i luften er høyere enn det som er fastsatt i nasjonale forskrifter.

I dag kan luftkvaliteten være dårligere enn den fastsatte grensen på opptil 36 dager i løpet av året, uten at kommunen må innføre tiltak. Men fra 2010 blir denne grensen endret. Mest sannsynlig til 20 dager, ifølge miljøvernsjef Øystein Holvik.

Dermed må Kristiansand sette i verk tiltak. Og da er piggdekkavgift, kombinert med en panteordning for gamle piggdekk, et av de mest effektive tiltakene.

— Erfaringene viser at da øker andelen som kjører piggfritt til 80 prosent, sier miljøvernsjef Øystein Holvik.

I dag kjører 53 prosent av bilistene i Kristiansand med piggfrie dekk. 43 prosent bruker pigger.

Pant

Til høsten kommer saken om piggdekkavgift opp til politisk behandling. Venstre har allerede foreslått en slik avgift. Ikke bare på grunn av den dårlige luftkvaliteten.

— Det er også en utgiftsside ved dette, siden piggdekk sliter veldig mye på asfalten. Det er ikke urimelig at de som sliter mest på veiene også skal betale mer, sier Dag Vige (V).

Da formannskapet behandlet saken i november, var det bare Frp som sa nei til å utrede piggdekkavgift. De andre partiene ville utrede ordningen.

— Men hvis vi skal ha en piggdekkavgift, må det være i kombinasjon med en panteordning, der piggdekkavgiften går til å finansiere en slik ordning, sier ordfører Per Sigurd Sørensen (H). En panteordning for piggdekk går ut på at de som legger om til piggfrie dekk får for eksempel 1000 kroner for å levere inn piggdekkene.

- Nok avgifter

Parkeringsavgiften øker til høsten. 1. juli stiger bompengesatsene til 20 kroner. I tillegg har politikerne i Kristiansands-regionen bestemt å utrede rushtidsavgift.

— Jeg synes vi betaler nok avgifter nå, sier Cindy Pedersen (30) som bor på Odderhei Terrasse og som holder seg til piggdekk.

— Når det først blir glatt, så er piggdekk det beste, sier hun.

Men et flertall av politikerne synes ikke det argumentet holder.