VENNESLA: — Vi hadde ny kryssløsning og ny vei på Skarpengland inne i det første forslaget vårt til Nasjonal transportplan, men i det endelige forslaget ble det tatt ut. Vi må prioritere, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens Vegvesen.

Politikerne fulgte ikke med

I Vennesla har politikerne vært sikre på at den nye veien skulle komme i perioden 2014-2017. Nå blir den tidligst bygget i neste planperiode, mellom 2018 og 2027. — Vi trodde på veivesenet, men har fulgt for dårlig med i prosessen. Dette er ille. Skarpengland har ventet i 30 år. Noe må gjøres, sier Aps leder i bygg- og miljøutvalget i Vennesla, Solveig Robstad.

- Hva da?

— Vi må jo prøve å få prosjektet inn igjen på en eller annen måte.

Plansjef Eivind Mauland i Vennesla kommune beklager at nytt kryss og ny vei på Skarpengland utsettes.

- Stort potensial

— Ny vei er en forutsetning for å gjennomføre sentrumsplanen for området. Se hva de har fått til med 3.000 innbyggere på Evje. I Øvrebø bor 2000. Det er stort vekstpotensial på Skarpengland på grunn av riksvei 9, sier Mauland.

Den nye veien handler om rundkjøring sør for dagens hovedkryss, og at fylkesvei 454 legges i ny trasé sør for dagens sentrum.