Store deler av den gamle broa som før gikk over E 39 består av isopor. Nå demonteres broa. Foto: Tormod Flem Vegge
BROA I HANNEVIKA: Isoporen i broa skal nå resirkuleres. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Årsaken til at brokaret består av så mye isopor på den ene siden, er at det er gjørme og masser med lite bæreevne i Hannevika. Det var det nødvendig å bruke isoporblokker i stedet for stein da den ble bygget, for å unngå at massene skulle sige ned i leira, forteller Magne Stedjan, hovedbyggeleder for den nye Vågsbygdveien.

30 år gammel

Den gamle broa i Hannevika, som ble bygget for rundt 30 år siden, ledet trafikken fra Hanneviktunnelen og Søgne til Vågsbygd.

— Det ble lagt ei betongplate over isoporen, for å fordele vekta av trafikken på ei større flate. I tillegg ble isoporen kledd med fiberduker og jord for beskyttelse, fortsetter Stedjan.

Resirkuleres

Nå blir broa revet. Isoporen skal resirkuleres og brukes i ei fylling i Hannevika, samt trolig i ei fylling i Songdalen.

— Man kan jo tro at isopor kan knekke, bare man ser på den. Men isopor er et holdbart materiale. Isoporen i broa over E 39 har holdt god kvalitet gjennom 30 år, poengterer byggelderen.