Interesseorganisasjonen Norsk Yrkessjåfør Allianse reagerer kraftig påVGs sakom at Vestfold politidistrikt har halvert boten til en 61 år gammel vogntogsjåførfordi sjåføren er svensk, skriver Aftenposten.no.

— Vi lurer på hva myndighetene driver med. Dette undergraver sjåførstanden i Norge, sier leder Heine Skyvulstad til Aftenposten.no.

Velger utenlandske sjåfører

På organisasjonensfacebookside er flere medlemmer opprørte over saken.

Heine Skyvulstad påpeker at hvis dette blir en etablert praksis, vil transportselskapene heller ansette utenlandske sjåfører fremfor norske. Her foregår det allerede sosial dumping, mener han.

- Vi vet at det er firmaer i Norge som ansetter sjåfører for 1000 euro i måneden. De kjører i tre måneder og har deretter en måneds opphold, forteller han.

Kan for lite om norske regler

- Vi er ikke opptatt av lønn, men problemer som oppstår langs veien. Både bileiere og sjåfører er medlemmer hos oss, forklarer Skyvulstad.

Lønnen til sjåførene sier likevel noe om kvaliteten man får.

— Den store forskjellen på norske og utenlandske sjåfører er at de ikke har lært seg glattkjøring lenger sør i Europa. Norske vogntogsjåfører må gjennom et omfattende glattkjøringskurs for å få endelig førerkort for tyngre kjøretøy, og dette kurset svir i lommeboken til den enkelte sjåfør. Derfor er det billigere å bruke utenlandske sjåfører som ikke har peiling på vinterføre, forklarer Skyvulstad.

Bilister uten piggdekk var sjanseløse i bakkene opp mot Bavallen søndag formiddag.

Store kostnader

Organisasjonen har registrert at uhell med utenlandske sjåfører skjer oftere. I tillegg til at dette har en samfunnskostnad er det også fare for liv og helse langs veien, mener organisasjonen.

— Dette skjer oftere og oftere. Tirsdag var for eksempel Sollihøgda stengt 2,5 timer på grunn av en utenlandsk vognsjåfør som ikke hadde riktig utstyr. Lastebilsjåfører som skal kjøre over enkelte fjelloverganger kan ikke lenger love når de skal være fremme, på grunn av dette . Stans i trafikken koster samfunnet millioner av kroner. I tillegg er det livsfarlig å møte en lastebil med sommerdekk på vinterføre, påpeker han.

- Det må være likt

Knut Arild Hareide (KrF), leder for transportkomiteen i Stortinget, mener at reglene og bøtesatsene må være like for alle sjåfører.

- Det mener vi i forhold til bompengeproblematikk og det mener vi om bøtesatsene. Transportpolitisk er det ingen grunn til at straffenivået skal være lavere for utenlandske sjåfører.

- Hva med kompetansen til utenlandske sjåfører? Er den god nok?

— Den bekymringen som jeg har fått fra politidistriktene er at mange utenlandske trailere har nesten ikke spor i dekkene sine. Det vil alltid være slik at det er en fordel å kjenne lokale forhold. Men vi kan ikke kreve at det bare er sjåfører med norsk førerkort som får kjøre her i landet. Transport er en internasjonal bransje.