KRISTIANSAND: Samferdselsdepartementet legger frem forslaget i høringsutkastet til ny parkeringslov, skriver Adresseavisen i dag.

I høringsbrevet skriver departementet at det vil være opp til kommunene selv å avgjøre om og i hvilken grad det foreslåtte virkemiddelet skal brukes.

Formål med lovforslaget skal blant annet være å redusere trafikk med motorvogn, redusere personbiltrafikken, bidra til å bedre det lokale bymiljøet, bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikk, syklister og gående, og redusere CO2-utslippene og lokal luftforurensning.

Ikke positiv til forslaget

Hvis lovforslaget blir vedtatt, vil kommunene kunne pålegge avgifter på arealer som er såkalt allment tilgjengelige, som for eksempel parkeringsanlegg ved kjøpesentre eller på P-plasser som bedrifter tilbyr sine ansatte.

Eiendomssjef i Olav Thon Gruppen, Jørgen Sollie, er ikke positiv til lovendringsforslaget.

Om det ikke blir likt for alle kan det også føre til en konkurransevridning

– Dette tror jeg vil føre til irritasjon i befolkningen. Jeg håper selvsagt ikke at dette blir innført. I verste fall kan dette føre til at mange velger å finne seg andre steder å handle. Om det ikke blir likt for alle kan det også føre til en konkurransevridning, sier Sollie.

Urealistisk

Han tror i midlertidig at det er urealistisk å tro at dette vil bli innført.

– Man må selvsagt forholde seg til lovverket, men alle ønsker nok å bestemme over slikt selv. Nå må vi vente å se hva som skjer, men jeg tror det er urealistisk at dette vil bli innført, sier Sollie til Fædrelandsvennen.

Ren stalinisme

Stian Storbukås. Foto: Arkiv

Nestleder i byutviklingsstyret, Stian Storbukås, har lenge fryktet at dette forslaget skal bli fremmet. Han tror den eventuelle lovendingen vil være et feilslått tiltak fra regjeringen sin side.– Dette er ren stalinisme. Det er så typisk norsk å skattlegge noe som har fungert bra. Det vil være helt uaktuelt for meg og mitt parti å gå inn for dette. Billistene er blant de mest skattebelagte i landet og dette vil bare være en ekstra byrde, sier Storbukås.

Få store konsekvenser

Han frykter at dette vil få store konsekvenser for byen og andre kommuner på Sørlandet.

– Sørlandsparken er så vidt jeg vet den største i hele landet, og har etter min mening vært en eneste stor suksesshistorie. Det vil være svært uheldig både for parken og sørlendingene om dette lovendringsforslaget går gjennom. Jeg håper virkelig ikke at det finnes politisk vilje bak dette på Sørlandet, sier Storbukås.

For å hindre kreative fremstøt for omgåelse av kommunale parkeringsvedtak, foreslår departementet også generelt forbud mot å gi kunder refusjon for betalt P-avgift i form av direkte utbetaling, rabatter og verdikuponger.

Ikke konkludert

Ole Jacob Rynning-Tønnessen i Kristiansand Parkeringsselskap KF forteller til Fædrelandsvennen at de ennå ikke har kommet frem til en konklusjon på hvordan de stiller seg til lovforslaget.

– Vi har mottatt brevet, men vi har ennå ikke fått diskutert dette skikkelig. Vi må gå dypt inn i dette før vi kommer til en endelig konklusjon, sier Rynning-Tønnessen.