HERFRA: Herfra i Trybakken vil tre felts vei starte, det vil si omlag hundre meter fra bunnen. Erik Røksland fra Lindland Maskin er anleggsleder for arbeidet i bakken. Foto: Jarle R. Martinsen
VANLIG SYN: Dette bildet er tatt i mars i år i bunnen av Trybakken. Trailerne står og venter mens en annen trailer står og sperrer midt i bakken. Noen centimeter snø, og så var det stans. Foto: Jarle R. Martinsen
UTBEDRES: Arbeiderne fra Lindland Maskin gjør klar for sprengning ved Trybakken. Her skal komme et felt til med vei før vinteren setter inn. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL/SØGNE: — Det handler om penger og det handler om å ta grunn. Det har tatt tid, sier Mjåland.

Sist vinter var igjen et sant mareritt for alle som ferdes langs E 39 mellom kystbyene på Sørlandet. Ved det minste lille snøfall satt trailerne seg fast i Trybakken.

I 2010, da fire omkom i en bilulykke her, bestemte samferdselsministeren at det skulle opp et rekkverk. Dermed ble tre felt nederst i bakken redusert til to. Dette tiltaket kostet ti millioner kroner.

Tre felt tilbake

Nå er anleggsmaskinene igjen i Trybakken. Nå kommer tre felt tilbake, og denne vil strekke seg en del lengre ned i bakken i forhold til før. Kun de første omlag hundre meterne fra bunnen vil ha to felt.

— Derfor skulle nå problemene langt på vei bli eliminert, slik at om trailerne setter seg fast, vil det ofte være mulig å komme seg forbi, sier Mjåland.

Visste om problemer

Han har ikke problemer med å innrømme at de godt visste at midtrekkverket ville skape problemer da det kom på plass i 2011. — Men da hastet det med å trafikksikre bakken, noe som var mer viktig enn at bilene måtte vente litt på vinteren. Nå kommer resten på plass, sier han.

Spekulerer ikke

Mjåland vil ikke spekulere i hvor mye billigere det ville blitt om både rekkverket og utvidelsen hadde blitt gjort på en gang.

Men nå skal veien utvides, og rundt midten av oktober blir bakken asfaltert. Arbeidet er ventet å være ferdig og veien klart til bruk 1. november.

Samtidig som dette skjer er også kravene til trailersjåførene skjerpet fra november til april.

Økte krav

Leder for tungtrafikkavdelingen i Staten vegvesen på Sørlandet, Morten Nilsen, forteller at kravene til dybdemønster i dekkene er økt fra tre til fem millimeter for kjøretøy over 3,5 tonn.

Dessuten kreves det nå at trailersjåførene skal ha vinterdekk.

— Med økt dybdemønster blir det også lettere for oss å se at det er vinterdekk de faktisk har på, sier Nilsen.

For at dette ikke skal komme overraskende på særlig de utenlandske sjåførene, driver Statens Vegvesen nå informasjon overfor dem.

— Vi deler ut brosjyrer på forskjellige språk blant annet under ordinære kontroller, sier Nilsen.

- Merkelig hastetiltak

Leder for samferdselsutvalget i Vest-Agder, Kåre Glomsaker (Frp), roser Statens vegvesen for å ha skaffet til veie pengene som trengtes for å utvide Trybakken, men han mener det burde ha kommet samtidig som midtrekkverket.

— Man kunne ha ventet med midtrekkverket samtidig som utvidelsen kom, sier Glomsaker.

Han mener midtrekkverket som kom opp etter ulykken der fire omkom i 2010 var et merkelig hastetiltak.

— Trybakken har ut over denne tragedien ikke vært en ulykkesbelastet strekning, derfor kunne rekkverket ventet, sier han.

Glomsaker sier også at rekkverket kom til tross for at alle visste at dette ville føre til problemer vinterstid med trailere som setter seg fast.

— Men nå kommer tre felt, så det vil forhåpentligvis løse opp denne flaskehalsen, sier Glomsaker.