KRISTIANSAND: — Det skal mye til å overkjøre klare faglige råd, og her gjør regjeringen det uten å forklare godt hvorfor, sier Hareide, som også er leder i Stortingets transportkomité, til Fædrelandsvennen.

Det var før helga regjeringen nektet NSB å legge ned sovevogntilbudet på Sørlandsbanen. Det skal fortsette som før.

NSB ville kutte sovevognene og kjøre med kun sitteplasser i nattogene. Dette for å frigjøre ressurser til kraftig utbygging av dagtog-tilbudet.

Togrevolusjon

Strekningsansvarlig Dag Brekkan har flere ganger snakket om en liten togrevolusjon på Sørlandsbanen. Planen var avganger mot Oslo og Stavanger fra Kristiansand hver andre time. Antall avganger skulle opp fra åtte til ti hver dag mot Oslo.

Fagfolkene i NSB mente at faste avganger ofte ville føre til kraftig passasjervekst og vesentlig bedre tilbud. Av konkurransehensyn ville ikke NSB si hvor stor vekst de så for seg.Brekkan, som har omtalt omleggingen som noe av det viktigste som er skjedd med togtilbudet i Sør-Norge sør for Oslo på mange år, sier nå at han tar regjeringens og eierens avgjørelse til etterretning.

— Det er det jeg kan si. Eieren vår har besluttet, sier han.

KrF-leder Hareide skulle gjerne hatt både flere dagtog og flere sovevogner på Sørlandsbanen. Likevel synes han regjeringens inngripen er merkelig.

— Lokale myndigheter var entusiastiske til NSBs satsing på dagtog. Dette krever svar, og de skal jeg kreve i Stortinget over påske. Man skal ha en god begrunnelse for å overkjøre faglige råd og lokale myndigheter, og den begrunnelsen har ikke kommet, sier Hareide.

Krever svar i Stortinget

Fylkesvaraordfører i Vest-Agder og leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen (KrF), er svært skuffet over regjeringens overkjøring av NSBs satsing.

— Selvsagt ville vi også ha sovevogner. Men vi vil mye heller ha det nye dagtilbudet. Avganger annenhver time, altså såkalte "stive avganger" betydde at kundene slapp å lete i en rutetabell. Togene skulle gått ofte. Alle fylkeskommunene har ønsket dette.

— Det var den største forbedringen på Sørlandsbanen på mange år. Regjeringen har faktisk sagt nei til noe som kunne fått langt flere til å bruke miljøvennlig togtransport, sier Westermoen, som lover at flere fylkeskommuner nå vil ta opp saken.Westermoen sier han er frustrert over at regjeringen nektet NSB denne satsingen, og han håper beslutningen kan endres.

Mange tomme sovekupeer

I dag er det 140 sitteplasser og 60 senger på nattoget på Sørlandsbanen. Gjennomsnittlig belegg er 120 i sittevognene og 35 i sovekupeene.

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier det var viktig for regjeringen å beholde sovevognene.

— For mange er sovevogn eneste alternativ til fly. Man kan alltid gjøre mer av en ting hvis man gjør mindre av noe annet. Vi ønsket å videreføre den kontrakten vi har hatt med NSB på Sørlandsbanen, sier han.