Arne Vatne, enhetsleder for teknisk forvaltning i Vennesla, sier at politikerne må belage seg på å gjøre harde prioriteringer fremover. Her er han på kontoret på Herredshuset etter å ha informert politikerne torsdag. Foto: Henrik Ihme
Arne Vatne, enhetsleder for teknisk forvaltning i Vennesla, sier at politikerne må belage seg på å gjøre harde prioriteringer fremover. Her er han på kontoret på Herredshuset etter å ha informert politikerne torsdag. Foto: Henrik Ihme

VENNESLA: Hvis forslaget vedtas, og beboerne langs disse veiene ikke selv kan betale strømutgiftene og kostbare utskiftninger av foreldete kvikksølvpærer neste år, vil veiene bli mørklagte.

Mange i Vennesla bor langs slike veier, som finnes i hele kommunen.

600.000 kroner

— Vi har satt opp lys på private veier og driftet disse de siste 20 årene. Men for 100 av dem må ulovlige kvikksølvpærer erstattes med nye pærer neste år, til en kostnad på 600.000 kroner, sier leder av teknisk forvaltning i Vennesla, Arne Vatne, til Fædrelandsvennen.

Ifølge rådmannen påløper kostnadene til drift og vedlikehold av veilys langs private veier seg til betydelige summer, og gir i liten grad en allmennyttig verdi.

I et forsiktig anslag regner kommunen med at det langs de private veiene er veilys fordelt på rundt 100 serier. Dette gir en årlig strømutgift på 250.000–300.000 kroner.

— Samtidig koster et nytt pålegg fra Enova kommunen 800 kroner for hver serie, sier Vatne, og legger til at det påslaget ikke vil gjelde for privatpersoner.

Det er alle disse utgiftene rådmannen ønsker å bli kvitt. Selve driftskostnadene er budsjettert for i neste års budsjett, men utskiftningen av lyspærer ligger ikke inne.

— Dette er en utgift som trolig må føres på driftsbudsjettet for 2015 dersom innstillingen ikke går gjennom, sier Vatne, og fortsetter:

— Spørsmålet er om kommunen skal ta kostnaden med 600.000 kroner for veier som er privateid.

Sendt i retur

Da saken ble lagt fram i bygg- og miljøutvalget torsdag reagerte politikerne på manglende detaljer. Administrasjonen ble bedt om å komme tilbake med mer informasjon over nyttår.

I rådmannens redegjørelse lå det nemlig ingen konkrete tall om hvor mye kommunen vil spare dersom de ikke-kommunale veilysene faller bort fra kommunens budsjett. Det ligger heller ingen informasjon om hvor mange som vil bli berørt av forslaget, eller hvor de bor.

Magne Hunsbedt (Frp) reagerte også på at de private veiene er beskrevet som å ha «liten allmennyttig verdi».

— Noen slike veier har ti hus, og har jo allmennyttig verdi i at skolebarn har lys på vei til skolen om morgenen, sa han.

Riks- og fylkesveier

Langs riks- og fylkesveiene i kommunen er det også 100 kvikksølvpærer som må byttes ut, og Vatne sier at også disse veiene vil bli stående i mørket dersom de ikke byttes. Kommunen ønsker å kvitte seg med driften av disse veilysene, men for at Statens vegvesen eller fylkeskommunen skal godta det, må veilysene oppgraderes til dagens standard. For de private veiene er imidlertid ikke kommunen tvunget til å gjøre noe med standarden før den overlates til beboerne.

Peder Grønnestad (Sp) reagerte på dette.

— Det er utrettferdig for private dersom vi nedklassifiserer de private veiene uten å gjøre noe med standarden, når stat og fylke krever oppgradering, sa han.

Arne Vatne svarte at saken reiser et prinsippspørsmål, men lovet å komme tilbake med detaljer.