MEKLING: Lindesnesordfører Janne Fardal Kristoffersen møtte torsdag plankoordinator Geir Vidar Olsen og prosjektleder Jan Helge Egeland fra Statens Vegvesen i et forsøk på å bli enige om hva som skal skje med E 39 i Lindesnes - uten at de ble enige. Foto: Tore André Baardsen

Lindesnes: – De er nok litt arrogante, medgir ordfører Janne Fardal Kristoffersen etter et meklingsmøte med vegvesenet tirsdag.

Her forsøkte de å bli enige om hvordan veien mellom Livold og Fardal skal se ut. Det dreier seg om en strekning på 1,2 kilometer vei fra avslutningen av fire feltsveien som var ferdig i fjor og til bensinstasjonen på Livold.

Velger man to felt på dette strekket, har vegvesenet beregnet det til å koste 360 millioner kroner. Går man for tre felt, koster det 50 millioner kroner mer. Fire felt koster ytterligere åtte millioner kroner.

– I mine øyne er det småpenger når vi snakker om så høye summer totalt sett og der vi skal bygge vei for all framtid, sier Kristoffersen.

Departementet positiv

Samtidig har kommunen fått brev fra samferdselsdepartementet. Der står det: "Departementet mener at en løsning med tre felt og midtrekkverk bør vurderes".

– Fire felt er det vi helst ønsker, men kan gå for et kompromiss med tre felt, sier Kristoffersen.

Kommunen må bestemme seg raskt. Saken skal opp i kommunestyret torsdag. Da må de enten velge å gå for løsningen med to felt som vegvesenet vil eller fire felt slik kommunen vil. Men kommunens forslag har vegvesenet lagt inn innsigelser på og har dermed satt en foreløpig stans for en slik tanke.

Må anke

– Det betyr i så fall at vi må anke en slik innsigelse, noe som skjer til miljødepartementet. Det store spørsmålet er i så fall om vi rekker å komme inn på statsbudsjettet for å få oppstartsmidler til neste år, sier Kristoffersen.

Tirsdag hadde hun ennå ikke bestemt seg for hva hun ville gå for. – Dilemmaet er at går vi for kommunes løsning og anker saken, risikerer vi en utsettelse av byggingen av veien. Spørsmålet vil være om det ikke er verdt det, sier Kristoffersen.

Konsekvensutredning

Prosjektleder Jan Helge Egeland i vegvesenet sier at de forholder seg til konsekvensutredningen som er laget om ny E 39 mellom Ålgård og Søgne. – Den sier fire felt fra Søgne til Vigeland og deretter to felt med midtrekkverk fra Vigeland til Ålgård, sier han.

Han sier at de tolker brevet fra departementet slik at hele strekningen skal sees under ett når det gjelder et forbikjøringsfelt ved Vigeland.

– Det vil komme forbikjøringsfelt både før og etter Fardal-Livold. Derfor er det tilstrekkelig med to felt her, ikke minst fordi det kommer en bro her på 360 meter, sier han.

Han sier at dersom kommunen fastholder eget standpunkt om fire felt, vil det forsinke prosessen med et år.