Frithjof Bay Gundersen husker godt hvordan bedriften sleit de første årene, men salget tok seg opp med byggingen av Sørlandssenteret i 1985. I lokalene til Bay Auto hilser han fortsatt på alle. Foto: Tore André Baardsen
Frithjof Bay Gundersen har solgt Ford til Sørlendinger, først i Kvadraturen, og så i Sørlandsparken. 80-åringen solgte seg imidlertid ut av bilbransjen for flere år siden. Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: — Det var troens vågestykke å flytte ut hit. Folk var vant til å handle i Kvadraturen, på Lund og til nød i Vågsbygd, sier Frithjof Bay Gundersen til Fædrelandsvennen.

80-åringen står utenfor Ford-forhandleren helt nederst i Sørlandsparken. Det området med ymse industri og bedrifter, som de fleste kjører forbi på vei opp til Sørlandssenteret.

Men det var her nede det hele startet, blant annet med lastebilavdelingen til Kristiansand Auto, som åpnet dørene i 1980. ## Ingen kunder

— På den tiden stanset veien her, og det var nesten ikke kunder. Selgeren vår hadde det veldig kjedelig på jobb i de første årene.

— Vanlige, privatfolk ville ikke ut her. Det var en mental greie, og i hodene til folk var det langt å kjøre ut hit. Men det var det jo egentlig ikke, sier Gundersen.Men da byggetrinn to startet lenger oppe, så bedret det seg. Og med Sørlandssenteret i 1985 tok det virkelig av, forteller han.

— Da begynte vi å se mye folk her ute, og det var da parken fikk et skikkelig løft. Vanlige folk startet å komme ut, og det var noe helt nytt.

— Var det en fordel å være først ute?

— Skal man alltid være først? Jeg vet sannelig ikke. Jeg er ikke sikker på at det lønner seg, for vi hadde noen tunge år i den pionerposisjonen. I dag skulle nok Bay Auto heller ha vært på toppen med de andre bilforhandlerne, sier Frithjof Bay Gundersen, som til tross for at navnet består, for lengst har solgt seg ut av bedriften.

Ingen plass i byen

Men grunnen til at han flyttet karosseriverkstedet og lastebildelen av bedriften, Auto Last A/S, så langt ut av byen, var kun av nødvendighet.

Frithjof Bay Gundersen har solgt Ford til Sørlendinger, først i Kvadraturen, og så i Sørlandsparken. 80-åringen solgte seg imidlertid ut av bilbransjen for flere år siden. Foto: Tore André Baardsen

— Jeg skulle mye heller vært på Lund. Men kommunen hadde ikke flere arealer igjen å tilby, så det presset seg fram. Vi drev bilforetning i Østre Strandgate, og brukte en kommunal vei som oppstillingsplass. Det var ikke lov, og gikk ikke i lengden, så vi var nødt til å flytte, sier han.Han startet først med lastebiler og karosseri, og flyttet ut personbilavdelingen til næringsparken rundt ti år senere.

Motstand

Bay Gundersen var i styret til Randesund industriområde AS (Rias) da området ble utviklet, som representant for bedriftseierne. Der så han at mange var skeptiske til det nye industriområdet, også blant handelsstanden.

— Det var en motstand mot å slippe til handel i parken, i frykt for hva som ville skje med Kvadraturen. Da vi kom ut var det ingen bygninger mellom oss og Dyreparken. Sammen med de andre bedriftene her håpet vi å løfte området, men det tok en god del år før det ble noe futt her ute, sier han.

I dag er bilbransjen godt representert i Sørlandsparken, og det var en av de første bransjene som kollektivt etablerte seg langs Barstølveien.

— I dag er jo alle her ute, med unntak av Mercedes og Mazda, sier han.