SIRDAL: Statens vegvesen har allerede identifisert to skredpunkter langs Ortevatnet, som etter planen skulle sikres i 2014 og 2015. Begge skredpunktene, Ortevatn sør og Sauhella, er blant de høyest prioriterte, gjenstående skredsikringsarbeidene i Vest-Agder, skriver Aftenbladet.no.
— Vi hadde planlagt en geologisk vurdering av strekningen langs vannet i september for å legge en plan for sikringsarbeidet, men raset kom oss i forkjøpet. Det er snakk om dager. Dette understreker viktigheten av å komme i gang med rassikringsprosjektet, sier fungerende avdelingsleder Inger Ann Fidjestøl i Statens vegvesen.
Sjekker strekningen
To skredpunkter ved Ortevatnet skulle utbedres samtidig i 2014 og 2015. Begge har middels høy prioritet i Statens vegvesens gjennomgang av skredpunkter i Vest-Agder.
— Dette raset kan få innvirkning på planen for sikring av skredpunkt i fylket for de neste årene, sier hun.
Store steinblokker raste ned på vei
Geologene fra Statens vegvesen skal nå se på rasfaren langs hele strekningen.
— Prioritet nummer én er å åpne veien på en forsvarlig måte. Vi kommer til å se på hele strekningen for å se om det er noe som må sikres umiddelbart før vi kan åpne veien, sier Fidjestøl.
Sikre at det er forsvarlig
Fidjestøl venter på tilbakemelding fra geologene før hun kan si noe om når de kan slippe til entreprenøren Risa slik at området kan ryddes.
— Når det går et slikt ras, så henter vi inn geologer så raskt som vi kan. Nå skal de se på raset og vurdere om det er trygt å begynne opprydningsarbeidet, eller om det er fare for tilleggsras. Vi må være sikre på at det er forsvarlig før entreprenøren kan rydde området, sier Fidjestøl.
Hun tror rapporten fra geologene først vil være klar i ettermiddag.
Her er tidligere ras i Sirdal
— Først når vi har bedre oversikt kan vi gi en plan for når veien kan åpnes, sier hun.
Skredfaren i fylket
I gjennomgangen av skredpunkter langs fylkesveinettet i Vest-Agder identifiserte Statens vegvesen 19 steder som de ga høy eller middels prioritet for sikring mot alle typer ras og skred:
Høy prioritet:
1. Hunnevannet i Sirdal, fylkesvei 45 - utbedret
2. Jentefjellene i Farsund, fylkesvei 43 - utbedret
Middels prioritet:
3. Speilen i Angholmen, fylkesvei 465 - utbedret
4. Øylid i Mamardal, fylkesvei 455 - oppstart i disse dager
5. Før Bjørkåstunellen i Sirdal, fylkesvei 42 - fylket har fått tilsagn om fullfinansiering av staten
6. Sauhella i Sirdal, fylkesvei 975
7. Åsebakken i Kvinesdal, fylkesvei 551
8. Ortevatn sør i Sirdal, fylkesvei 975 - planlagt utbedret i 2014 - 2015
9. Stredefjellet i Mandal, fylkesvei 455
10. Torridalsvegen i Kristiansand, fylkesvei 1
11. Kleven tunellmunning øst i Kvinesdal, fylkesvei 465
12. Skollabak i Flekkefjord, fylkesvei 44
13. Åna Sira i Flekkefjord, fylkesvei 44
14. Kvinlog i Kvinesdal, fylkesvei 465
15. Ortevasstronde i Sirdal, fylkesvei 975 - planlagt utbedret i 2014 - 2015
16. Hanekilen i Audnedal, fylkesvei 42
17. Gydalen i Audnedal, fylkesvei 42
18. Leirvik tunell vest i Kvinesdal, fylkesvei 465
19. Kleven tunellmunning vest i Kvinesdal, fylkesvei 465
Stedene er rangert etter Statens vegvesens prioriteringer, og omtrent i den rekkefølgen de er planlagt utbedret.