NY: Ronsbukta småbåthavn i Kristiansand ble offisielt åpnet 1. juni. Havnen har plass til 238 båter. Anlegget har en estimert totalkostnad på 64 millioner kroner, noe som inkluderer byggetrinn to. Foto: Reidar Kollstad
RONSBUKTA: Den 37 fot store båten til Hans Erik Hervold ble utsatt for innbrudd i løpet av det første døgnet etter den offisielle åpningen av Ronsbukta småbåthavn. - Utrolig skuffende, sier Hervold. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: — Kalesjen var åpen, og båtutstyr for 35.000 kroner var stjålet. Det var utrolig skuffende, forteller Hans Erik Hervold.

Rundt kl. 18 dagen etter åpningen oppdaget Hervold at det hadde vært innbrudd i den 37 fot store båten hans. En kartplotter var stjålet, og i tillegg hadde tyvene funnet en godt skjult ekkoloddmodul, som det var tilgang til via et lite skap.

- Små mennesker

— Politiet var raskt på stedet. De mente at personene som hadde tatt modulen, måtte være svært små mennesker. De spekulerte i om at muligens barn hadde tatt seg inn i skapet, fortsetter 42-åringen.

To av barna hans, Hanne (7) og Håkon (9), er med i båten når han treffer Fædrelandsvennen.— Håkon gråt da han oppdaget at fiskestangen hans var stjålet, forteller pappaen.

Hervold sier at han forhørte seg med småbåthavnkontoret i Kristiansand før han la båten i havnen. Kontoret skal ha opplyst at det skulle være vakt der fra 1. juni.

— En Securitasvakt skulle være jevnlig innom. I tillegg skulle en båtforening sørge for vakthold. Men båtforeningen startet ikke vaktholdet før mandag, sier han, og forteller at han ønsker å se om kommunen kan gi kompensasjon for de 15.000 kronene i egenandel som han må betale for å få forsikringsoppgjøret i havn, siden vaktholdet ikke var slik det ble opplyst om.

Foreslår sikkerhetsport

I mandagsavisen foreslo Dagbladet-journalist Eivind Pedersen å installere porter med kortkontroll, etter mønster fra utlandet, i småbåthavner på Sørlandet.

— Det er et kjempefint tiltak. Jeg har sett liknende løsninger på Vestlandet, i Oslo og i utlandet. Ulempen er at man ikke får kikke på båtene i havnen, noe som jeg liker, smiler Hervold.

Per-Christian Nygård, leder for småbåthavnkontoret i Kristiansand kommune, sier at båteierne selv er ansvarlige for båt og -utstyr, og at kommunen ikke har erstatningsansvar etter tyverier.— Vi har avtale med tre båtforeninger, som har ansvar for vakthold i ti havner. I tillegg har Securitas et overordnet ansvar. I Ronsbukta skal det være fast vakt, opplyser Nygård, som sier at årsaken til at ikke båtforeningen holdt vakt i Ronsbukta småbåthavn i helgen, var at vaktbua ikke var klargjort på grunn av streiken. Nygård var først klar over dette mandag, og tar nå saken opp med båtforeningen.

Vil ha åpne havner

— Hva synes du om sikkerhetsløsningen som ble skissert i Fædrelandsvennen mandag?

— Vi er åpne for gode forslag. Kommunen har imidlertid hatt en policy på at havnene i Kristiansand skal være åpne for alminnelig ferdsel, sier Nygård, og fortsetter:

— Administrativt krever det en del å iverksette løsninger som skissert, med kort- eller nøkkelsystemer. I havner som snor seg langs land og har mange adkomstpunkter, blir disse løsningene vanskelige. Det er nok enklest å etablere en slik løsning i Ronsbukta. Hvis rutinene for vaktholdet blir fulgt, så mener jeg at vaktholdet er godt nok som det er i dag, sier Nygård, og påpeker at ytterliggere tiltak må iverksettes dersom tyverier og hærverk i havnene øker.