KOSELIG: Rikke Nergaard med sønnen Aaron Ib (snart 2 år) og Trine Nome med sønnen Olav (20 måneder) sier de bruker åpen barnehage når de har anledning, og at det er et godt tiltak. De likte seg i de nye lokalene i Kulturfabrikken, selv om lydnivået var høyt. FOTO: HANNE CHRISTINE BORØ Foto: Hanne Christine Bor
TRIVES: Yassin Auss og datteren Tana (1 1/2) trives godt i åpen barnehage, og sier at de har fått mange nye venner. - Det er et godt sted å være, sier Auss. FOTO: HANNE CHRISTINE BORØ Foto: Hanne Christine Bor
TAKKET: Ordfører Tore Askildsen takket Mandal videregående skole for at åpen barnehage blir videreført i Mandal, og sa at han håpet barn og voksne ville trives i lokalene i Kulturfabrikken. Til venstre står faglærer Randi Ullestad og til høyre sitter avdelingsleder ved videregående, Anne Synnøve Sundsteigen. FOTO: HANNE CHRISTINE BORØ Foto: Hanne Christine Bor

— Ønsket er at åpen barnehage skal være et skoleprosjekt. Til nå er det barne- og ungdomsarbeiderlinjen som har hatt ansvaret, men vi vil også trekke inn flere linjer. Jeg har ikke hørt om andre videregående skoler som driver egen barnehage, og så langt vi vet er vi alene om dette i landet, sier avdelingsleder ved Mandal videregående skole, Anne Synnøve Sundsteigen.

I går gjenåpnet åpen barnehage i lokalene i Kulturfabrikken på Malmø etter å ha vært stengt den siste måneden. Tidligere hadde barnehagen tilhold i Postgården, men etter at bygget ble solgt ut av kommunens hender, måtte barnehagen se seg om etter nye lokaler.

Unik mulighet

Det var i januar i fjor at Mandal videregående skole åpnet en ny åpen barnehage som skoleprosjekt, etter at politikerne vedtok å legge ned den forrige, som ble drevet kommunalt.

— Vi har gode erfaringer med arbeidet som er gjort til nå, og vi ønsker også å trekke inn linjer som byggfag, teknikk- og industriell produksjon, design og håndverk, linjen for hverdagslivstrening og restaurant/matfag. Vi mener dette gir en unik mulighet til praksis, og at læringen gjennom konkrete prosjekter blir veldig reell. Prosjektet har betydd mye for elevene. Samtidig dekker vi et behov for åpen barnehage i Mandal, sier Sundsteigen.

Noen av de andre linjene har allerede blitt involvert. Linjen for hverdagslivstrening har bidratt med matlaging, byggfag skal lage utemøbler, gjerder og leker til barna, mens design- og håndverk blant annet skal bidra med karnevalsutstyr og leker.

Randi Ullestad er faglærer, og har ansvaret for åpen barnehage. Hun var godt fornøyd i går.

— I dag er vi veldig glade, og vi skriver et nytt kapittel i barnehagens historie. Her har vi nydelige og lyse lokaler, og beliggenheten er midt i smørøyet med Buen og lekeplassen der som nærmeste nabo, sier Ullestad.

Ønsker å utvide

Åpen barnehage skal fortsatt være åpen hver tirsdag, men på sikt ønsker Ullestad å utvide tilbudet. Det er sju elever som har ansvaret for opplegget, og hver gang skal det planlegges samlingsstund, leker, mat og innkjøp. Stort sett møtes mellom 40 og 50 barn og voksne til lek og sosialt samvær.

— Vi ser at ansvaret motiverer elevene, og at de føler seg betydningsfulle. Det er helt unikt at en skole driver en barnehage, og vever den inn i undervisningen slik vi gjør. Elevene opplever at teori og praksis henger sammen, sier Ullestad.

Også for brukerne har åpen barnehage stor betydning.

— Vi har flest nordmenn, men også veldig mange fremmedspråklige, totalt ni nasjonaliteter. For mange er dette første møte med norsk kultur, og er en slags inngangsport til Mandal kommune. Vi har samarbeid med Helsestasjonen, og får av og til besøk av helsesøster. Tryggheten og nettverket man skaffer seg her betyr mye for mange, sier Ullestad.