yacht2.jpg

KRISTIANSAND: Yachten M/Y Radiant er eid av Abdulla al-Futtain fra Forente arabiske emirater. Da yachten hans var innom Kristiansand for å fylle drivstoff på torsdag, trolig uten ham selv om bord, kom det kjørende en tankbil fra YX Energi for å fylle.

Ikke fra Statoil som har anlegg på Koldalsodden like ved.

— Dette forteller meg at det er viktig at vi er med dialog med oljeselskapene, slik at vi kan satse på marine produkter og få levert store nok volumer i framtiden. Det er ikke nok med bare noen lastebillaster, sier Thomas Granfeldt, driftssjef ved Kristiansand havn.

Tankbilen tar omtrent tredve tonn, mens en yacht av denne størrelsen har plass til mange ganger mer.

Har anlegg

Ifølge Kristiansand havn, startet problemene da Shells anlegg på Odderøya ble nedlagt. Bystyret har vedtatt at i framtiden skal tankanlegg samles på Koldalsneset, like ved Xstrata. Det er der Statoil har sitt anlegg i dag.

Ifølge Kristiansand havn, dropper skip Kristiansand havn fordi de ikke har tilgjengelig drivstoff.

— De ser at det ikke er tilgjengelig bunkers og tenker alternative havner i stedet for Kristiansand havn. Derfor er det veldig viktig å kunne få tilbake et fullverdig bunkerstilbud i Kristiansand, sier Granfeldt.

Ifølge Statoil kan de levere flere av de produktene som rederiene etterspør. Også maritim diesel som al-Futtains yacht går på. Men de innrømmer også at de har vært nødt til å si nei.

(Les mer under bildet)

yacht3.JPG

— Den omtalte yachten fikk tilbud om å bunkre hos oss, men valgte annen leverandør. Vi har kapasitet til å hjelpe de fleste båter, men skulle ønsket oss større lagringskapasitet av marine gassolje enn vi har i dag. Det har forekommet at vi har vært nødt til å si nei til å bunkre båter eller tilby mindre volum enn forespurt, men som oftest så klarer vi å levere, skriver Statoils Knut Hilmar Hansen i en e-post.Han er pressetalsmann i Statoil Refuel og Retail Norge.

Ikke nok

Når bystyret har bestemt at tankingen skal skje på Koldalsneset, er det en del av et større puslespill for hele havneområdet i Kristiansand. Ifølge havnesjef Halvard Aglen, er de avhengige av et regionalt tankanlegg.

— Vi må ha en fast og god løsning og en løsning som er bedre enn den som er i dag, sier Aglen.

Han påpeker at Statoil har kapasitetsproblemer og at de ikke kan levere tungolje som Superspeed bruker.

Statoil bekrefter at de ikke leverer tungolje, men mener dette er et produkt det blir stadig mindre etterspørsel etter.

— Statoil leverer i dag både diesel og marine gassolje til skip fra Kolsdalsodden. Tungolje har vi ikke på anlegget i dag, og det er et produkt som det stadig blir strengere krav rundt bruken av. Dette fører til at skipsfarten går bort fra tungolje som drivstoff og går over til marine gassolje og LNG, skriver Hilmar Hansen i sin e-post til Fædrelandsvennen.

Han sier at de er innstilt på å utvide kapasiteten og at de har søkt kommunen om å få utvide festeavtalen for anlegget.

— Når en slik avtale foreligger kan vi ta stilling til langsiktige investeringer og oppgraderinger.