SØGNE: — Hvordan skal vi nå komme oss inn til land? fortviler øyfolket overfor Fædrelandsvennen.
Søgne-kunstner Ingrid Juell Moe står på den kommunale brygga i Prestebukta som hun, ektemannen Peder Johan Pedersen og andre fastboende på Ny-Hellesund i over 20 år har brukt som sitt reserverte fastlandspunkt.
Her har de hatt fem båtplasser og tilsvarende antall parkeringsplasser, godkjent av kommunens ingeniørvesen i 2002, som selv har satt opp belysning og skilting for å legge til rette for Søgne-beboerne som har slått seg ned i havgapet.
Men ved ferdigstillingen av den nye småbåthavna i Prestebukta, blir den reserverte båtplassen nå åpnet for offentligheten, slik at også de nye båtplasseierne kan bruke brygga.
— At vi nå mister båtplass og privat parkering, er helt utforståelig for oss. Vi har hatt denne ordningen i 20 år, og vi er helt avhengige av at vi har denne enkle infrastrukturen på land, sier Ingrid Juell Moe på vegne av de fastboende.
— Vi som bor der ute skal på jobb hver dag og sende barn i barnehagen. Da må vi ha en reservert plass, spesielt om sommeren, da alle de offentlige bryggene er stappfulle. Det burde være en selvfølge hvis kommunen ønsker at det skal bo folk på øyene, sier Moe.
Uten forvarsel
Det var i fjor høst at de fastboende fant ut at kommunen hadde solgt grunnen ved brygga til Repstad Eiendom, som står bak småbåthavna. Skiltet som sier «reservert» henger fortsatt på siden av brygga, men øyboerne vet at det ikke er mye verdt lenger. Onsdag ble skiltet som reserverte dem fem parkeringsplasser tatt ned av kommunen.
Peder Johan Pedersen sier at øyboerne aldri har blitt informert eller hørt.
— Kommuneadministrasjonen opptrer svært arrogant. Båtplass med parkeringsplass er helt nødvendig for oss. Vi er også innbyggere i Søgne, og dette burde legges til rette for oss – vi krever tross alt ikke mye her, sier han.
Varaordfører Helge Andresen (H) bekrefter at den reserverte delen av brygga nå er åpnet for allmennheten.
— Søgne kommune har en avtale med Repstad Eiendom om at alle skal kunne bruke den brygga, inkludert de som har kjøpt ny båtplass. De fra Ny-Hellesund har hatt reserverte plasser, men rådmannen har ikke funnet noe juridisk bindende vedtak i kommunal regi på det. Det samme gjelder parkeringsplassene, sier han.
— Har du sympati med dem som har mistet båtplassene?
— De er frie til å mene hva de vil. Men det er nok av båtplasser rundt omkring. De fra Borøya drar til Høllen, og det kan de fra Ny-Hellesund også gjøre, sier han.
Historisk rett
Beboerne i Ny-Hellesund mener imidlertid at de har en historisk rett i Prestebukta.
— Opprinnelig skulle det bygges en bro over til Ny-Hellesund, men planene ble skrinlagt i 1965. Kommunen bygde så brygga som en kompensasjon til de fastboende, og den stod ferdig i 1979. I 2002 ble belastningen på brygga stor, og kommunen satte opp skilt om at disse plassene skulle være reservert for oss, sier Moe.
Men spesialrådgiver i Søgne kommune, Jahn A. Stray, hevder at øyfolket aldri har hatt noen særavtale på fast båtplass i Prestebukta.
— De fra Ny-Hellesund som har brukt båtplassene her har ikke hatt reserverte plasser, men tatt seg til rette, sier han til Fædrelandsvennen.
— Den brygga har alltid vært kommunal og for offentlig bruk, og det er den fortsatt, sier han.
Stray bekrefter imidlertid at de fastboende fra Ny-Hellesund har hatt reserverte parkeringsplasser.
— Det sto et skilt som reserverte plasser for dem, som de skal ha fått gjennom en avtale med ingeniørvesenet. Det er nå tatt ned, ettersom dette reguleringsmessig er en snuplass, og må forbeholdes brukerne av de nye båtplassene. Det var aldri noe vedtak på at de skulle ha disse parkeringsplassene, sier han.
Kan få ny brygge
Politikerne i Søgne vedtok imidlertid i formannskapet denne uka at øyboerne skal få lov til å bygge sin egen brygge på kommunal grunn, noen meter bortenfor den kommunale brygga. Men den må øyboerne i så fall bygge selv, og det følger ikke med noen reserverte parkeringsplasser.
— I det forslaget, som vi selv lanserte, må vi bekoste brygga og mudring av bunnen. Det blir veldig kostbart, og vi var forespeilet at kommunen skulle ta seg av mudringen. Uten parkeringsplasser er det uansett uaktuelt, sier Moe.