Hver uke vil Ingrid Kristiansen skrive om alt fra treningsråd og turtips til erfaringer hun gjorde seg i årene som toppidrettsutøver.

Det viktigste med en fysisk aktivitet er at man ikke må bli understimulert i hodet, med sanser og tanker. Sagt med andre ord: at man ikke kjeder seg. Aktiviteter der man glemmer tiden er eksempler på god stimulering, og dette rådet gjelder alt – om man leser, jobber eller trener.

Begynner du for eksempel på en bok som ikke engasjerer deg, kommer du som regel aldri gjennom den. Slik er det også med fysisk aktivitet, det gjelder å velge aktiviteter der man glemmer tiden.

Eksempler på hva du ikke skal gjøre

Ikke kjøp et av disse hjemmetrenings-apparatene som tilbys. Jeg har prøvd det meste. Problemet er at det er så drepende kjedelig å telle repetisjoner eller å se på klokken om fem minutter er gått. Jeg kan garantere deg at du ikke greier å gjøre dette mange ganger, det er rett og slett ikke gøy. Eksempler er ergometersykkel, roapparat og skisimulator.

Det er noe mer stimulerende å sirkulere rundt i forskjellige apparater på et helsestudio, men fortsatt blir det fort vel mye fokus på å se på klokken og telle repetisjoner.

Inspirerende

Trening i grupper med en inspirerende instruktør kommer i en helt annen kategori. Tiden forsvinner, og her har man i tillegg en sosial dimensjon som stimulerer sanser og tanker. Forutsetningen er at du greier å følge sånn noenlunde med, at aktiviteten foregår på ditt nivå. Eksempler på aktiviteter er aerobic, dans og spinning.

Utendørsaktiviteter har kvaliteter man ikke tenker over så ofte, sansene våre blir ofte så godt stimulert at vi også her fort glemmer tiden. Vi tenker på aktiviteter som gang, jogging, sykling, skigåing og stavgang. Tenk deg at du veier 50 kilo og går 3 kilometer.

Hvert ben vil da overføre og «bære» hele vekten din ca. 3000 ganger, (skrittlengde 0,5m) dette tilsvarer 150 tonns «bæring» for hvert bein. Om du jogger 5 kilometer, har hvert bein løftet hele kroppsvekten din ca. 2500 ganger (løpssteg 1 meter), tilsammen har begge beina da løftet ca. 250 tonn i 5000 småhopp. Jeg håper du nå skjønner hvor god trening det er å gå, jogge og løpe – uten at du trenger å telle steg eller se for mye på klokken. Det blir en enormt momentum og volum på det å bevege og løfte kroppsvekten si tusener av ganger innen en relativt kort tidsperiode som en gjør i 30–60 minutter.

I aktiviteter der du ruller eller renner, som på sykkel og ski, trenger du ikke overføre og bære kroppsvekten din like mye som i gang og løp. For å få like mye ut av aktiviteten må man derfor være mye lenger ute for å få samme effekten. Disse aktivitetene legger derfor mye mer beslag på tiden din.

Er du enig med Ingrid Kristiansen?

Følg Sprek på Facebook her! http://www.facebook.com/home.php#!/BTSprek

Følg Sprek på Twitter her! https://twitter.com/sprekingen