GRIMSTAD: — Dette er i utgangspunktet et av de vanskeligste matematikkfagene, men jeg skjønner at strykprosenten vekker oppsikt, sier instituttleder for informasjons- og kommunikasjonsteknologi ved UiA Grimstad, Andreas Prinz, til Fædrelandsvennen.

Ni av 35 besto

Faget IKT424 Random Variables and Stochastic Processes gikk over hele høstsemesteret i fjor, men da eksamen kom, var det kun 9 av de 35 oppmøtte som besto. Prinz sier at universitetet tar strykprosenten på alvor.

— Det er beklagelig. Så høy strykprosent kan true hele masteren, sier han.

Instituttlederen sier det har vært dårlig kommunikasjon mellom fagleder og studentene.

— Vi hørte nokså tidlig at det ble problemer. På den faglige siden er denne faglæreren en spesialist og en ener i sitt felt, men i dette tilfellet fikk han ikke formidlet det viktigste til studentene. Når det først gikk galt, var det vanskelig for studentene å hente det inn igjen, opplyser Prinz, som forteller at færre og færre møtte opp til forelesningene som følge av den dårlige kommunikasjonen.

Ekstra lærerressurs

Prinz forteller at faglederen ble tatt inn til kollegaveiledning og har fått pedagogisk oppbakking for å forbedre kommunikasjonen. Universitetet har også planer om å sette inn en ekstra lærerressurs til neste år for at studentene skal ha flere lærere å forholde seg til.

— Men studentene har også et ansvar. Vi sendte ut informasjon underveis da vi så hva som skjedde og tydeliggjorde hvilke deler av pensum som var viktig. Det er problematisk at jobben ikke ble gjort fra studentenes side. De kunne klart eksamen uten å ha vært på forelesningene, poengterer instituttlederen.

For studentene som nå har et stygt hull i masterutdanningen, kommer det nye muligheter.

— Vi skal ha et lynkurs med ekstraundervisning for de som tar opp igjen eksamen, så studentene får mulighet til å rette på resultatet, sier Prinz.

Høy strykprosent i flere år

Faget IKT424, som lenge var et valgfag, har i flere år hatt en høy strykprosent på rundt 30-40 prosent. Prinz opplyser at universitetet vurderer å gjøre endringer på studieopplegget til neste år.

— Men det står ikke på det faglige innholdet. Her er det student-lærer-forholdet som må bli bedre.

Klager på dårlig forberedte studenter

Den aktuelle foreleseren forteller til Fædrelandsvennen at den høye strykprosenten skyldes dårlig forberedte studenter.

— Det er to hovedgrunner til at strykprosenten er så høy. For det første har spesielt de norske studentene problemer med å løse selv grunnleggende matematiske formler. Hos enkelte er bakgrunnskunnskapen altfor svak. Dette er et problem som vi ikke har med de utenlandske studentene fra for eksempel Pakistan og Kina, sier han.

— Det andre er at alt for mange møtte uforberedt til forelesningene. Og begynner man å henge etter i en forelesning, vil man fort falle av, siden forelesningene bygger på hverandre, sier foreleseren.

Foreleseren vil også påpeke at flere av de som strøyk på eksamen, er studenter som ikke klarte den samme eksamen året før.

Han sier også at selv om mange strøk på eksamen, så var det én student som fikk karakter A og en som fikk B.

— Det viser at det er absolutt mulig å klare denne eksamenen med gode karakterer, hvis man er riktig forberedt.