Asbjørn Føreid kjempet med å få på taket på sin Ford 1930 modell da regnet kom. Foto: Johs Bjørkeli
Også traktorer som var over 30 år gamle deltok på veterantreffet på Rysstad lørdag. Foto: Johs Bjørkeli
160 gamle kjøretøyer deltok på treffet på Rysstad lørdag. Foto: Johs Bjørkeli

— Kjempemoro å se hvordan folk tar vare på de gamle, flotte bilene, sa 17 år gamle Silje Røgnes fra Karmøy der hun prøvesatt venndølen Einar Dales 1971-modell Pontiac Le Mans.

Silje Røgnes (17) fra Karmøy fikk prøvesitte denne lekre 1971-modellen Pontiac Le Mans. Foto: Johs Bjørkeli

— Denne bilen er veldig kul, uten tak og med en nydelig rødfarge, sa hun, mens blikket hennes vandret fra dashbordet, over panseret på muskelbilen og videre ut over de 160 bilene som ildsjelene i den motorhistoriske klubben på Rysstad hadde lokket til Setesdal fra hele Sørlandet.

Her var biler som var 90 år gamle, 60 år gamle motorsykler og like gamle traktorer. Mottoet til arrangørene var at «alt med motor» som er over 30 år gamle er velkomne til å delta på Setesdalstreffet på Rysstad.

Familiebilen

Troy Flottorp fra Byremo med sin Chevy Nova 1967-modell som familien kjøpte da de bodde i New York og tok med seg hjem da de flyttet til Norge i 1969. Foto: Johs Bjørkeli

Noen av bilene var de flotteste, sprekeste og mest kjente merkene folk kjenner — som Chevrolet Camaro og Ford Mustang. Men her var også mer sjeldne biler. En av disse var Troy Flottorps 1967-modell Chevy Nova, en stasjonsvogn som far hans tok med seg hjem til Norge fra New York der familien bodde i 10 år fram til 1967.- Den er helt original. Den eneste i Norge som er så original. Jeg har til og med kvitteringer på bensin og service fra den gangen. Denne bilen kjenner jeg historien på, sier Flottorp.

Renault

Også europeiske biler var det mange av på treffet. Blant Volvo PV-er og Mercedes-er traff Fædrelandsvennen på Johannes Hompeland fra Sirdal med sin franske Renault Dauphine fra 1962.

Johannes Hompeland fra Sirdal med sin 52 år gamle Renault Dauphine som han kjøpte "kassevis" og satte sammen igjen. Foto: Johs Bjørkeli

— Det er ikke mange å se av disse på treff lenger. De rustet fort opp, sier han.

Hompeland hadde kommet over sin vesle sjarmør i kasser på Hægeland. Etter å ha kjøpt kassene, begynte et møysommelig arbeid med å sette bilen sammen igjen.

— Denne bilen var rustfri med overhalt motor, sier han og svarer villig på spørsmål fra publikum.

Her var det nostalgi og minner i massevis.