— Ja, dette må være de mest fotograferte og eksponerte sjøbodene. Vi synes det er litt gøy. Når M/S Maarten kommer forbi tas det en mengde bilder, sier Arne Bjørge til Fædrelandsvennen.
Helt ytterst i Ulvøysund, rundt den første knatten, ligger de to sjøbodene. De er ikke identiske, og ikke særlig spesielle. Men de er røde, og av en eller annen grunn har de blitt selve symbolet på
sørlandssommeren.
Symboliserer sørlandsidyll
Og Arne Bjørge legger fram en svær bunke med utklipp fra blader, aviser, turistbrosjyrer og reisekataloger som beviser det. Her har bilder av sjøbodene blitt brukt for å reklamere for landsdelen, selge produkter, og symbolisere sørlandsidyll i eiendomsaviser. For eksempel hadde Eiendomsmegler1 bildet over hele forsida i en boligavis for hyttemarkedet.
— Da trodde folk at vi skulle selge! sier Arne Bjørge.
Og så er det firmaer som bruker sjøbodene aktivt i markedsføring.
— Svindland i Flekkefjord, som produserer spekemat, bruker et bilde av sjøbodene som firmamerke. Jeg har pratet med dem, og der visste de faktisk ikke at det var Ulvøysund som var avbildet. Så kom Hennig-Olsen Is etter, og til slutt CB, forteller Arne Bjørge.- Gori beis brukte også motivet. Jeg ringte ut og pratet med dem, og da ble det stille på andre siden. De trodde jeg ville gå til sak. Jeg ville bare spørre om litt maling, og det fikk jeg, sier han.
Ingen royalties
Arne Bjørge sier at de synes det er moro at sjøbodene får så vid eksponering, men at folk tror ekteparet blir rike av det er er stor misforståelse.
— Det er fritt fram å ta bilder, sier han.
Men ingen av firmaene ringte ut før de brukte bildene i emballasjer og reklamer.
- Vi ringte og spurte Hennig-Olsen Is om å få is til en bryllupsfest, og det fikk vi. En gang hadde en venninne av dattera mi pratet med dem, og da fikk vi is, t-skjorter og svømmemadrasser. Men vi måtte ringe og spørre. Sånn sett kunne de godt ha ringt oss, sier Bjørge.
— CB har jeg også pratet med, og de var formelle og sa at vi ikke kunne få øl, sier han.
Gammel sjøbod
Stedet til ekteparet heter «Lauestranna» og var en populær badeplass i gamle dager. Selve huset på eiendommen er fra 1918, og er fra Inger Helene Bjørge sin familie.
— Vi har tatt vare på badetradisjonene og inviterer barn fra øya her til å komme og bade, forteller de.De to anslår den første sjøboden fra å være fra mellom 1905 og 1912 - basert på gamle fotografier. Den ytterste er fra 1945, da Inger Helene Bjørges foreldre holdt bryllupsfesten på stedet.
Populære
- Er det ikke sjenerende at folk tar bilder?
— De ser oss egentlig ikke, og fra turistbåtene tas det bilder når de kommer fra havgapet. Det er bare greit, sier Inger Helene Bjørge.Hvorfor akkurat deres sjøboder har blitt et sørlandssymbol, har de ingen klare svar på.
— De ligger så fin rett der i passasjen, omkranset av sol, sommer og hage, sier Arne Bjørge.
— Og så er det to stykker, tett i tett. Men de er ikke like, selv om folk tror det. De har forskjellig kledning og ulike dører. Men begge er røde da.
- Han må bare ringe
Både CB og Hennig-Olsen Is er usikre på hvorfor akkurat sjøbodene til ekteparet Bjørge havnet på deres emballasjer.
Alf Helge Halland, marketingdirektør i Hansa Borg Bryggerier, tar en runde for å komme til bunns i saken.
— Mange er i ferie, så vi er litt blanke. Men motivet er selve symbolet på Sørlandet og det CB står for, så det er lett å skjønne valget, sier Halland.
— Og vi har hatt mange muligheter til å bytte, uten å gjøre det, sier han.Han sier at fotografen får vederlaget, ikke eieren av motivet.
— Men han må bare ringe, så kan vi sende ham noe brus. Men øl har vi ikke lov å gi bort, forklarer han.
Paal Hennig-Olsen mener motivet ble valgt for rundt 10 år siden.
— Jeg vet ikke hvorfor, men det er jo sommeridyll. Jeg var ikke direkte involvert i dette, men han kan gjerne få en is!