— Kristiansand var veldig tidlig ute med et tydelig miljøfokus når det gjaldt rensing av Otra og etablering av et fantastisk sykkelveinett. Der har byen gjort en kjempejobb. Men når noen er veldig tidlig ute er det farlig å hvile på laurbærene, og nå er storbyer som startet senere langt framme.

Det sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft til Fædrelandsvennen. På partiets landsmøte ledet hun kommisjonen som vedtok ny, grønn bypolitikk for Høyre, og der sto byrådslederne i Oslo, Bergen og Tromsø fram som de reneste klimaambassadørene.

Verdensledende

— Oslo ble i september 2013 tatt opp i klimanettverket C40 fordi vi viser tydelig lederskap i arbeidet med å redusere klimautslippene, sa Stian Berger Røsland. C40 er et internasjonalt nettverk for byer som viser verdensledende løsninger for klimakutt og klimatilpasninger.

— Byen ligger langt framme på områder som avfallshåndtering og el-bilsatning, og anses å være interessant som et løpende laboratorium, sa byrådslederen. Han forklarte også hvordan Oslo nå bygger energismarte sykehjem.

Fra Tromsø ga byrådsleder Øyvind Hilmarsen klare beskjeder:

— Tilsynelatende upopulære tiltak kan vise seg å virke, og vi er her også for å lede, sa han - og viste til at Tromsø har lagt en ekstra avgift på bensinen som har gått til å finansiere blant annet et nytt tunellsystem.

— Nå har avgiften blitt populær fordi folk ser at det nytter. Tuneller blir bygd, parker rustes opp og det blir lettere å sykle, sa han.

Bygg høyt!

Hilmarsen hadde også andre konkrete innspill for klimavennlig bypolitikk:

— Vi må bygge tett, høyt og godt. Tett og høyt er mye bedre enn lavt og massivt. La oss strekke oss litt oppover!

Bergen fikk i april «Grønn bil-prisen» for sin tilrettelegging for el-biler, og byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen presser nå på for å innføre miljødifferensierte bompenger:

— Vi har søkt samferdselsdepartementet, og kommer ikke til å gi oss. Hvis departementet lurer på om det er mulig, vil vi be dem ta seg en tur til Tyskland, for der funker det utmerket, sa hun.

Etter tre timers debatt, vedtok kommisjonen en lang smørbrødliste for partiets nye bypolitikk, og den omhandler alt fra utbygging av kollektivtilbudet via passivhusstandard for kommunale bygg, lavutslipp fra drosjer og tilrettelegging av landstrøm for skip, til en klimavennlig arealpolitikk.

Offensiv

Tine Sundtoft var svært fornøyd med seansen:

— Dette har vært tre timer preget av offensiv Høyre-politikk for byene. Her er det nok av gode eksempler lokale politikere kan la seg inspirere av, sier hun.

— Har du noen spesielle råd til Kristiansand?

— Å sikre at bolig- og næringsutvikling skjer i tilknytning til kollektivknutepunkter, og å ha forutsigbare areal- og transportplaner er viktig, sier Sundtoft.

— Og så må byen bevare det momentum den hadde på miljø og ta det videre med inn i klimapolitikken, understreker hun.

- Vi har vært tidlig ute

— Vi var tidlig ute med gang- og sykkelveier, og der ligger vi på topp i Norge, sier leder av Kristiansand Høyre, Harald F. Andersen.

Sammen med fylkesordfører Terje Damman var han den eneste fra Sørlandet som deltok i bykommisjonen. De synes det er litt urettferdig å bli kritisert for sørlandsk taushet i klimadebatten.

— Vi føler at vi er langt framme, men mye av det vi gjør er kanskje ikke så fancy, sier Andersen som sitter i fylkets hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø.

— Det skapes gode planer som sikrer de lange gode løsninger. Og når det for eksempel gjelder landstrøm til skip, er arbeidet i gang, sier han.

Damman viser til arbeidet som gjøres for el-biler:

— Det jobber vi med daglig, og vi forsøker nå å få ladepunkter i hver kommune, og legge opp sammenhengende strukturer, sier han.