Koordinator for båttjenesten i Agder politidistrikt, overbetjent Miriam Stausland, håper vi ser en tendens til at folk tar mer ansvar når de kjører båt.

Politioverbetjent Miriam Stausland har selv ti års erfaring med båttjenesten. Hun er meget fornøyd med at antall promillekjørere til sjøs viser en sterkt synkende tendens så langt i år. Foto: Baard Larsen

— I hele fjor var det 49 som ble tatt for fyllekjøring med båt. Sommeren er ikke over, men jeg mener utviklingen så langt er positiv, sier Stausland.

Viser modenhet

Holdningskampanjen Klar for sjøen, som fokuserer på at å være «klar for sjøen er å være klar i hodet», er et av tiltakene som politiet har samarbeidet med andre om de siste årene.

— Jeg mener vi ser mer og mer tendensen til at folk som ikke er edru, holder seg borte fra roret. Og at folk får tak i en edru person til å være båtfører, oppsummerer Miriam Stausland.

Hun viser til at det ikke har vært alvorlige ulykker til sjøs så langt i år. Folk er også flinke til å ha flyteplagg tilgjengelig når de er til sjøs.

— Stort sett har det vært ypperlig vær langs kysten siden pinse. At da tallene på folk som har kjørt båt i alkoholpåvirket tilstand, er såpass lave, er flott, sier Stausland.

Oppsiktsvekkende

Informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet liker godt utviklingen i Agder.

— Kanskje sørlendingen nå dropper ankerdrammen fram til de er fortøyd? Tallene for Agder er oppsiktsvekkende og gledelige. Ikke minst sett i lys av den veldig gode forsommeren vi har hatt med tilhørende høy aktivitet på sjøen, sier Pedersen.

— I Agder har politiet vist innsats og vilje til å være til stede. Og det er kjørt flere holdningskampanjer. Dermed får man også resultater, legger han til.

Pedersen er ikke kjent med at andre distrikt har en så stor nedgang i båtfyll som Agder.

17 var for unge

— Per mandag 14. juli har politibåtene i Agder kontrollert 1.026 fartøy, noe som har resultert i 52 anmeldelser og 103 forenklede forelegg, sier Stausland.

Holder utviklingen seg, kan tallet på folk som kjører båt med promille, ende på halvparten av fjorårets tall på 49. Mens 65 båtførere er tatt for å kjøre for fort, har fem personer fått reaksjoner for ikke å ha nødvendige båtførerbevis eller sertifikater for båten sin.

— Det har så langt blitt gitt forelegg til 27 personer for manglende flytemidler om bord. Av de bøtelagte har 17 vært båtførere under minstealder, legger overbetjenten til.

Politibåtene i Agder har også deltatt i 19 oppdrag som går på søk, redning eller berging av sjøfarende i Agder.

Flere funn

Under sine kontrollturer har det blitt funnet to stjålne båter, i tillegg til at to savnede båter er blitt tauet inn etter å ha blitt funnet drivende.

— Sjøtjenesten vår har også gitt reaksjoner på ett tilfelle av ulovlig bruk av redskap, to reaksjoner for brudd på merkereglene for fiskeredskaper og avdekket 11 tilfeller av nedsenking av ulovlig redskap, sier Stausland.

Videre er det to ganger reagert overfor folk til sjøs som bryter fredningsbestemmelsene for fiske- og dyrelivet til sjøs.

— Så langt er det gitt forelegg til 13 sjøfarende som ikke har riktig bruk av lanterner. Andre feil og mangler har vi avdekket 28 tilfeller av, forteller båttjenestesjefen.

- Båtfyll mindre akseptert

Båtfolk i Høllen er enige: Det er mindre akseptert enn før å kjøre båt med promille.

— Folks holdninger til alkohol på sjøen nærmer seg nok folks holdninger til alkohol og bilkjøring. Men fortsatt er det mye villmannskjøring. Femknopsgrensen respekteres lite, og særlig i trange sund ser vi mye skummel fart, sier søsknene Elin og Jan Inge Fosseli.

— Alkohol og båtkjøring hører ikke sammen. Selv nyter vi aldri alkohol mens vi er ute i seilbåten. Vi venter eventuelt til vi ligger ved kai. Mitt inntrykk er at flere og flere tenker sånn, sier Ingunn Karlsen, som sammen med Terje Larsen har seilt fra Brevik til gjestehavna i Høllen.- Men om den generelle holdningen til sjøvett bedres, er en annen sak. Som seilere merker vi mye vill og skummel kjøring. Særlig mange kjører altfor fort nær land, legger hun til.

— I fjor var det flere alvorlige ulykker og det har vært fokus på ulykker i media. Kanskje det er derfor politiet merker bedring. Dessuten hjelper det på holdningene hvis faren for å bli tatt, øker, sier Kristin Severinsen Norheim, som mener alkohol er mer tabu for båtførere enn før.

Faren Sverre Severinsen mener de fleste viser sjøvett og at noen få ødelegger for mange.

Hans Jørgen Vik sier dette:

— Fart, mørke og alkohol er de tre stikkordene for ulykkesrisiko, vi må inderlig håpe på en positiv holdningsendring.